Analys: Vad är Tysklands problem?
Nyligen kom data för inköpschefernas index i Tyskland. Indexet var sämre än tidigare, liksom under den nivå som skiljer tillväxt från en krympande ekonomi. Även det viktiga tyska IFO-indexet visar på en nedgång. IFO är en bredare undersökning, som dessutom har funnits länge, vilket ökar trovärdigheten. Dagens index på 94, motsvarar visserligen det långsiktiga genomsnittet sedan starten 1995, men nedgången de senaste två åren är tydlig. Det kan jämföras med toppen i januari 2018 på 108, vilket dock var det högsta värdet någonsin.
BNP dalar
Breddar vi analysen och granskar tyskarnas BNP-tillväxt, har även den dalat de senaste två åren, men från en historiskt mycket hög nivå. Under fjärde kvartalet 2017 låg tillväxten på 3,4 procent i årstakt, vilket var den fjärde högsta noteringen de senaste 25 åren. Idag ligger siffran på 0,4 procent, vilket är klart under genomsnittet de senaste 25 åren, på 1,5 procent.
Exporten tudelad
Stort fokus i analysen av tysk ekonomi ligger på exporten. Även där kan konstateras att tillväxten dalat, men också att det sker från höga tillväxttal. Mot slutet av 2017 låg exporttillväxten på drygt 6 procent i årstakt, men nu är den nere i futtiga en procent. Granskar vi exporten till de två största marknaderna utanför EU, USA och Kina, ser vi dock två helt olika trender. Den amerikanska exporttillväxten toppade på hela 15 procent i början av 2018, men har nu dalat till nolltillväxt. Den kinesiska har gått åt andra hållet. Vid mitten av 2018 låg den på minus tio procent i årstakt, men har idag vänts till lika mycket plus. Det är en mycket positiv och överraskande trend, med tanke på handelskriget mellan Kina och USA.
Inhemsk ekonomi går bra
Går vi över till den inhemska ekonomin kan konstateras att den ger en mer positiv bild. Den viktiga detaljhandeln är mycket stark. Tillväxten är 2 procent, vilket är klart över 25-årssnittet. Emellertid låg den ännu högre i början av 2018, då tillväxten var 3,6 procent, vilket var rekord i ett 25-årigt perspektiv. Däremot dalar bilförsäljningen. Idag säljs det 3 procent färre bilar än för ett år sedan, vilket kan jämföras med toppen 2016, då siffran var plus 7 procent. Förklaringen är strukturproblem. De tidigare så populära dieselbilarna har fått sorgkant. Nu vill många kunder ha bensinbilar kombinerade med elmotorer, vilket förvandlar ekipaget till både bränslesnålt och ett mindre hot mot den globala uppvärmningen. Tyvärr går det inte att få fram tillräckligt många kombinationsekipage, varför bilförsäljningen i hela industrivärlden dalar, inte bara i Tyskland.
Men minusräntan då?
Den som sätter sitt hopp till ECB:s senaste räntesänkning kommer dock att bli besviken. Minusränta bland de hårdsparande tyskarna är ingen succé. Inte bara bor tyskarna, mer än i andra länder, i hyrda lägenheter, dessutom har de ett lågt aktiesparande. Uppsidan av räntesänkningar blir därför sämre i Tyskland än i mer aktieinriktade ekonomier, som USA eller Sverige. Risken är snarare att det skapar åtstramning, vilket den kanonad av kritik som drabbat Mario Draghi, är en indikation på.
Och slutsatsen…?
Tysk ekonomi har fått en oförtjänt krisstämpel. Huvudproblemet ligger i bilindustrin, där omställningen till elkonverterade bilar skapar flaskhalsar och tillväxtproblem. Ljuspunkterna är att detaljhandeln är väldigt stark, samtidigt som den kinesiska exporten återigen visar tillväxt. När väl hjulen börjar snurra allt snabbare i den elkonverterade tyska bilindustrin, kommer det mesta att lösa sig. Det stora orosmolnet är givetvis handelskriget mellan USA och Kina, men statistiken visar snarare att tyskarna just nu tjänar på konflikten. Om så är fallet, är det en synnerligen sensationell slutsats.