Aktiespararna

Månadens frågor

22 januari 20244 min lästid
Vi sammanställer den senaste månadens frågor från er i lokalavdelningarna och svarar på dem här. Skicka in din fråga till oss på lokalavdelningar@aktiespararna.se

Senaste månadens frågor har handlat mycket om de reviderade ekonomiska policy och riktlinjerna.


Får man bjuda på "bubbel" på en träff framöver?

- Självklart får man det, I den del av policyn som reglerar vilka utgifter som är acceptabla vid genomförande av aktiviteter har det endast ändrats i två avseenden – att det betonas att utgångspunkten i en ideell förening är att intäkter i ”möjligaste mån ska gå till sådant som bidrar till medlemsnytta” samt att beloppet för gåva till föreläsare begränsats till 200 kronor. Det finns inget i policyn som begränsar hur en lokalavdelning vill utforma ett medlemsmöte eller vad som serveras.


Får man inte betalt för inköp av "tuner" (färgpatroner till skrivare) längre?

- Alla utgifter som är tydligt kopplade till en medlemsaktivitet får man givetvis ersättning för, även för "tuner". Skillnaden mot tidigare är att generella utgifter inte accepteras, man kan alltså inte skicka in kvitto på tuner som "allmän utgift" utan den måste vara kopplad till en aktivitet.


Får man ge bort en flaska vin som talargåva?

- Båda ja och nej. Alkohol (vin) är tillåtna till externa föreläsare som talargåva under förutsättning att maxbeloppet om 200:- inte överskrids. Om ett dyrare vin inhandlas så ersätts det med 200:-.

Det är även inte tillåtet att ge bort en flaska vin som talargåva om någon i ledningsgruppen håller i utbildningen då det i detta fallet går under "ledningsgrupps personers omkostnader" och där är inköp av alkohol inte tillåtet.


Är två-års regeln borttagen?

Ja- regeln om att man fick spara maximalt två års anslag är borttagen enligt ett styrelsebeslut. Men det är viktigt att lokalavdelningarna inte "samlar pengar på hög" utan att pengarna används till att skapa så mycket aktiviteter för medlemmarna som möjligt.


Nu finns ledningsgrupperna på de lokala hemsidorna igen, men det är vissa namn som är dubbelpublicerade?

- Ja det stämmer att vissa personer har fått dubbla roller, därav "dubbel publicering av namn" detta kommer vara åtgärdat i månadsskiftet januari/februari.


När kommer man kunna beställa utskick på nya hemsidan ?

Vi beräknar att den funktionen kommer vara på plats i slutet på februari. Mer information och utbildning kommer snart.


Hur länge kommer gamla hemsidan finnas kvar ?

Vi räknar med att stänga ner gamla hemsidan senast vid halvårsskiftet. Vi vill säkerställa at alla nya funktioner fungerar på nya hemsidan innan den stängs.


Hur kommer regeln om att man måste vara medlem för att komma på eventen fungera?

- I slutet på januari så kommer det att krävas att man är inloggad (medlem) för att kunna boka in sig på ett evenemang.

Syftet med detta är att de förändringar som nu görs ska stimulera till ett ökat medlemsinflöde. De lokalavdelningar som låtit icke-medlemmar vara med på möten har vanligtvis tagit ut en deltagaravgift på 100 kronor eller mer, vilket var rimligt när vi endast erbjöd mer kostnadskrävande medlemskap på minst ett år. Sedan några år tillbaka kan man dock bli månadsmedlem vilket kostar 59 kronor. Att betala 59 kronor för att gå på ett möte och sedan – om man blev missnöjd – inte förlänga sitt medlemskap är mot denna bakgrund en kostnadsmässigt mer attraktiv lösning för den enskilde och ger samtidigt förbundet möjlighet att synliggöra den totala nytta som ett medlemskap innebär. Samtidigt finns så klart personer som inte vill prova på ett medlemskap, men den sammantagna bedömningen är att den nya ordningen kommer att ha större potential för medlemsinflöde.

Dela med dig