Nimbus Group: Svagt Norden skymmer framsteg i Nordamerika
Framgångsrikt på den största marknaden
Långsiktigt är det mycket viktigt för Nimbus Group att lyckas på den största marknaden för fritidsmotorbåtar - Nordamerika. Under Q2 framträder två delar som tydligt visar att bolaget är på rätt väg:
- Stark organisk tillväxt (312 Mkr i orderingång jämfört med 53 Mkr Q2-22) vilket visar att varumärket Nimbus och de modeller som redan marknadsförs tas emot väl.
- Slutförandet av förvärvet av EdgeWater PowerBoats som ger Nimbus ett nytt starkt varumärke och - ännu viktigare - en organisation som möjliggör egen och outsourcad produktion i USA. Det ökar såväl konkurrenskraft som lönsamhet.
Sammantaget är Nimbus Groups orderstock avseende Nordamerika nu hela 614 Mkr. En ökning med 462 Mkr på ett år varav 154 Mkr avser EdgeWater. Nordamerika står för 56% av den totala orderstocken så det tidigare starkt nordenberoende Nimbus Group har numera en försäljningsbalans i linje med världsmarknaden.
Mycket svagt för mindre båtar i Norden
Bolagets starka position i Norden bar frukt under pandemiåren. Försäljningen via helägda återförsäljare gav fina marginaler både på nytt och begagnat. När nu framför allt försäljningen av båtar med värde under 1,5 Mkr försvagas så påverkar det resultatet tydligt negativt. Omsättningen sjönk under Q2 med 25% i Sverige och 32% i övriga Norden.
Den svagare marknaden i Norden och pressade priser på mindre båtar var en viktig förklaring till att rörelsemarginalen sjönk till 11,0% (18,2% Q2-22). Andra förklaringar var att bolaget inte kunde kompensera sig för den snabba kronförsvagningen, lägre marginal i det förvärvade EdgeWater PowerBoats samt engångskostnader för förvärv och fastighetsavyttring på 6 Mkr.
Bolaget har anpassat produktionskapaciteten för mindre båtar genom att i ett första skede flytta kapacitet till stora båtar, minska den outsourcade produktionen och nu även minska den egna produktionen i Finland rejält. Nimbus gör även en generell översyn av övriga kostnader med ett flertal åtgärder.
Nimbus orderstock är 5% högre än för ett år sedan och försäljningen utanför Norden går bra. Resultatförsvagningen under Q2 och osäker makroekonomi föranleder emellertid lägre prognoser för 2023 och 2024. Riktkursen baserat på en relativvärdering med branschkollegor samt svenska Kabe sätts till 48 kr (54). De långsiktiga tillväxtmöjligheterna är fortsatt mycket intressanta och kanske speciellt i ljuset av framgångarna i Nordamerika och det bolaget har levererat den senaste femårsperioden i form av verksamhetsutveckling och resultat.