Omställningen som pressar marginalen: ”Något som måste göras”
Ica Gruppens vd Per Strömberg.
Lönsamhetsbesvikelsen får Ica Gruppens aktie att rasa.
Men att fokusera om strategin är en nyckel för framtida lycka för dagligvarujätten.
– Vi genomgår en stor omställning inom digitalisering, säger vd Per Strömberg.
Trots en stark försäljningsutveckling gjorde Ica Gruppens resultat marknaden besviken.
Småspararfavoritens koncernchef är besviken över att marginalen har tagit stryk.
Samtidigt betonar Per Strömberg att tunga investeringar för att klara av skiftet mot ett mer digitalt klimat ska fortsätta att göras fullt ut.
Digitaliseringens påverkan går att se inom så gott som alla olika områden i samhället. Dagligvarubranschen är kanske inte den som förändras snabbast eller mest, men utvecklingen märks likväl och sätter tonen för bolagen som rör sig inom sektorn.
Ica Gruppens första kvartalsrapport föll inte investerarkollektivet i smaken. Omsättningen uppgick till 27,1 miljarder kronor, en förbättring med 5,8 procent jämfört med samma kvartal 2017, men rörelseresultatet pressades ned till 972 miljoner kronor från nära 1,4 miljarder kronor.
– Vår försäljning var bra. Påsken har förstås en del i det. Men lönsamheten och marginalen kom in svagare, säger vd Per Strömberg till Aktiespararen.
Svenska valutan på fel sida
Rörelsemarginalen hamnade på 3,6 procent. En bra bit ifrån Ica Gruppens målsättning på 4,5 procent. Per Strömberg betonar att den svaga kronan har spelat bolaget ett spratt.
– En förklaring är valutafluktationer. Euron och dollarn stärkts mot kronan. Just nu lider vi att vi har köpt in produkter utifrån och ännu inte hunnit ta ut det i prishöjningar (då fått höja priserna). Men det är också något som kommer att jämna ut sig. Vi kommer att vidta åtgärder för att säkerställa att vi kommer tillbaka på rätt spår.
Vad handlar det om för förändringar?
– Vi måste se över våra kostnader. Vi hade ett par kampanjer där vi låg fel marginalmässigt. Sedan måste vi fortsätta omställningen mot det mer digitala handelsklimatet.
Hur ska ni göra det?
– Det kan vara alla typer av kostnader som vi ser över. Vi kommer att fokusera mer på digital kommunikation och ska försöka fasa ut de äldre kostnaderna, säger Per Strömberg.
Försäljning i digitala kanaler blir allt viktigare för Ica Gruppen.
Gläds över e-handeln
Per Strömberg är desto mer glad över hur Icas handel på nätet utvecklas. I det första kvartalet växte försäljningen med 52 procent och uppgick till 420 miljoner kronor. Marknaden i sig växte med runt 30 procent.
– Det rullar verkligen på. Vår modell fungerar och fler och fler handlare ansluter sig till vårt e-handelssystem.
Tidigare i veckan öppnade Ica sitt första e-handelslager, en så kallad dark store, i Johanneshov i södra Stockholm. Minst 50 butiker i huvudstadsområdet kommer att utnyttja plocklagret, som ännu inte är igång i full skala, i höst.
– Vi ser ett stort intresse i storstadsområdena. Det räcker inte längre att handlarna plockar varorna i butiken, säger Per Strömberg, som samtidigt framhåller att e-handeln endast utgör omkring 1,5 procent av bolagets totala försäljning.
Får inte göra förvärv
Redan i december 2016 redogjorde Ica Gruppen för att baltiska dagligvarukedjan Iki förvärvats. Men nyligen kom beskedet att konkurrensmyndigheten sätter käppar i hjulet för affären.
– Det gjorde oss väldigt överraskade och besvikna. Konkurrensmyndigheten utsåg en förtroendeman som skulle granska affären och han tyckte att samtliga våra förslag på lösningar var bra. Vi vet inte varför affären trots det inte godkänns. Det är väldigt tråkigt.
Hur ska Ica växa vidare i regionen nu?
– Vi får fokusera på att växa organiskt i Litauen (genom Rimi Baltic, reds anm). Men det kommer att ta mycket längre tid. Baltikum är ett viktigt område som vi vill verka i, säger Per Strömberg.
Aktien rasar
Ica Gruppens slut på veckan ser ut att bli av ytterst tråkig karaktär. Vid 15-tiden på fredagen är aktien ned 8 procent och handlas för omkring 280 kronor.