Aktiespararna

Så ställer tullarna till det för Volvo: ”Oroväckande”

Av David Flatbacke-Karlsson
19 juli 20187 min lästid

Volvos vd Martin Lundstedt håller ögon och öron öppna i takt med att riskerna för ett handelskrig blir större.

Donald Trumps stål- och aliminiumtullar har i nuläget en minimal effekt på Volvo.
Men när konjunkturen vänder kan tarifferna sätta käppar i hjulet för verkstadsjätten.
– Klart att det skulle påverka oss om det här eskalerar, säger vd Martin Lundstedt.

Småspararfavoriten AB Volvo krossade analytikernas förväntningar och hade för första gången en rörelsemarginal på över 10 procent och nådde en omsättning på över 100 miljarder kronor i ett kvartal.

Efterfrågan är hög världen över och flaskhalsarna i produktionen börjar att fixas till.

Men president Donald Trumps nyligen införda tullar på stål och aluminium, på 25 respektive 10 procent, får Volvo att tänka till en extra gång gällande framtiden.

– Tullarna har haft en viss påverkan på affärerna. Vi har stor produktion i USA och behöver importera stål och aliminium. Det blir högre kostnader på såväl importerat- som lokalproducerat material, säger Volvos vd Martin Lundstedt till Aktiespararen.

Hur slår tarifferna mot er?

– De följer med till kunder och kunders kunder. Det blir en kostnadsökning för hela systemet. Däremot vägs det upp av konjunkturen är väldigt god i Nordamerika just nu. Det går inte att se någon påverkan kring orderintag, men vi bevakar givetvis situationen noga.

Martin Lundstedt betonar, när Aktiespararen träffar honom på Tändstickspalatset i Stockholm efter att det andra kvartalet presenterats, att oron är desto större sett ur ett längre perspektiv.

– Vi är, med tanke på att ett svenskt globalt bolag inte har den största marknaden på hemmaplan, beroende av att ha ett fungerande världshandelssystem. Samtidigt följer vi både sanktioner och handelshinder noga. Bland annat får vi avvakta med vår affär i Iran nu.

Vilken påverkan skulle ett fullskaligt handelskrig få?

– Det är helt klart en oroväckande utveckling ur ett längre perspektiv. Om det här eskalerar kan det påverka den generella ekonomin och även slå mot ett bolag som Volvo. Men det är för tidigt att säga nu, understryker Martin Lundstedt.

Martin Lundstedt redogör för Volvos andra kvartal.

Skriver historia

Martin Lundstedt gläds desto mer över hur både Volvos andra kvartal och första halva av 2018 har utvecklats.

För första gången någonsin redovisar AB Volvo, rörande hela koncernen, en rörelsemarginal på över 10 procent och en omsättning som överstiger 100 miljarder kronor i ett kvartal.

– En milstolpe som vi så klart är väldigt stolta över att ha nått, säger Martin Lundstedt med ett leende.

Marginalen uppgick till 11,1 procent, försäljningen till 104 miljarder kronor och rörelseresultatet till 11,5 miljarder. Globalt steg orderingången på lastbilar, hjulet som snurrar mest i Volvos affär, med 10 procent och försäljningen stannade på 65,5 miljarder.

– Nordamerika har ett ruskigt starkt momentum och en fortsatt god efterfrågan. Vi ser en stabilisering i Europa, om än på en väldigt hög nivå, säger Martin Lundstedt.

Även bolagets näst största inkomstkälla, anläggningsmaskiner, rullar framåt på ett sätt som Martin Lundstedt är tillfreds med. Omsättningen i affärsområdet ökade med 37 procent och hamnade på 24,4 miljarder kronor.

– Volvo CE går väldigt bra i inte minst Asien. Kina är jättestarkt. Balansen i portföljen mellan regionerna är väldigt bra. Europa går bra, Nord- och Sydamerika håller goda nivåer. Balansen mellan volym, försäljning och intagning är riktigt bra.

”Svårt att hitta arbetskraft”

De senaste kvartalen har Volvo tagit stryk av flaskhalsar, problem i leverantörskedjan, i produktionen. Att tiderna är goda märks tydligt på andra sidan Atlanten.

– Vi har lyckats stabilisera flaskhalsarna i Europa. Det ser bättre ut i Noramerika, men det är ett fortsatt spänt läge. Det är svårt att hitta arbetskraft för våra leverantörer, vilket säger en hel del om konjunkturen.

Är efterfrågan för hög rent ut sagt?

– Det gäller att vi har en hög flexibilitet så att vi kan hantera både ned- och uppgångar framöver, säger Martin Lundstedt.

Ny trend som växer fram

Ett skifte mot mer elektrifierade fordon går att se inom branschen. Tidigare i år lanserade Volvo sin första eldrivna lastbil någonsin, av sopbilskaraktär, i Göteborg.

Fler lastbilar av slaget kommer att gå att se hos såväl Volvo självt som hos bolagets varumärken Mack och Renault. Volvo fortsätter även att testa eldrivna bussar i sin hemort i Västsverige.

– Vi var tidigt ute och redan i slutet av förra decenniet, runt 2008–2009, började vi att testa våra elektriska system i bussar. Marknaden har inte varit mogen tidigare, men nu är intresset större. Vi använder våra moduler och komponenter och tar dem även med in i lastbilarna.

Bedömare har sagt att ni har varit för snabba på elektrifieringsbollen tidigare, men nu verkar det vara till er vinning?

– Vi har fått mycket erfarenhet. Det här är system som ska användas i 10–15 år och vi vet lite mer om hur batterierna ska användas och vilka kontrakt som är bäst. Det känns bra, säger Martin Lundstedt.

Ska ta sig tid på semestern

Volvos aktie är upp nära 2 procent efter rapporten och handlas för cirka 150 kronor vid 13-tiden på torsdagen. Kursen har tappat sedan rekordnoteringen runt 170 kronor i oktober 2017, men aktien har ändå stigit 3 procent sett över det senaste året.

Martin Lundstedt planerar nu att gå på en kortare sommarledighet. Samtidigt hälsar han till småspararfavoritens aktieägare att han knappast kommer att släppa jobbet helt.

– Jag kommer att ha en del att tänka på i hängmattan (skratt). Vi ska fortsätta att ta vara på marknadsläget, investera i framtidsområden och göra det som krävs för att vara relevanta även om fem–tio år, säger han.

FAKTA

Volvos andra kvartal

Lastbilskoncernen Volvos rörelseresultat, exklusive engångsposter, blev 11.519 miljoner kronor för det andra kvartalet 2018.

Analytikerna hade räknat med ett justerat rörelseresultat på 10.001 miljoner kronor, enligt SME Direkt sammanställning inför rapporten.

Den justerade rörelsemarginalen blev 11,1 procent för kvartalet. Väntat var en justerad marginal på 9,9 procent.

Försäljningen uppgick till 103.623 miljoner kronor för perioden. Här låg SME Direkts konsensusprognos på 101.223 miljoner kronor.

Källa: Nyhetsbyrån Direkt.

Dela med dig