Amerikanska julhandeln ökade 3,8 procent
Inköp på restauranger ökade med 6,3 procent, e-handeln 6,7 procent medan handel i fysisk butik ökade med 2,9 procent.
Wall Street Journal pekar i en artikel på att det varit de mer ekonomiskt bemedlade som drivit julhandeln. Williams-Sonoma, som är en kedja som säljer dyrare inredning, uppvisade en stark försäljning medan lågprisaktörer såsom Dollar Tree och Dollar General vittnat om att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Det stämmer också överens med konsumentförtroendet enligt Michigan. I det indexet har konsumentförtroendet inte ökat lika mycket för hushåll med lägre intäkter då dessa drabbats hårdare av inflationen.
Undersökningsperioden är den 1 november till och med 24 december så statistiken från Mastercard inkluderar inte den viktiga mellandagsrean.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.