Aktiespararna

Analytikern: ”Köp techkometen”

Av Dag Rolander
15 maj 20186 min lästid

Spotify på sikt har lika bra förutsättningar för lönsamhet som Netflix.

Spotify är en svensk succé på musikmarknaden och börsnoteringen i New York i början på april blev lyckad. Den gjordes som direktnotering till en tredjedel av normalkostnaden.

Den kommersiella relationen mellan musiker å enda sidan och dessas dyrkare eller lyssnare på den andra, med stora förläggare och rättighetsinnehavare som mellanhand, har länge varit komplicerad och inte sällan orättvis.

Kopiering är ett gammalt bekymmer. Cd-skivor kan kopieras exakt och via Internet kan musik delas eller laddas ner gratis och konsumenter enkelt skaffa sig en låtsamling och göra spellistor med timtals av favoritmusik. Datorer och Mp3-spelare som iPod blev mindre lagliga låtsamlingar för vilka många inte betalat någonting.

Strömmad musik liknar radio över Internet med den avgörande skillnaden att lyssnaren väljer vilka låtar som ska spelas. Ett par ören för att någon lyssnar på din låt är bättre än ingenting och blir meningsfullt när miljontals gör det.

Spotify och konkurrenter som Apple, Google och Amazon kan ses som räddare i nöden i ett läge där musikindustrins intäkter dök.

I Sverige har Spotify blivit en självklarhet. Det är så yngre lyssnar på musik. Abonnemangen är antingen en gratistjänst, men då med avbrott för reklam var tionde minut, eller en premiumtjänst för 99 kronor per månad och halva priset för studenter.

Facebook är en gratistjänst, utan annat innehåll än det använ­darna producerar, som tjänar pengar på att sälja information om, eller rikta reklam till, användare vars intressen kunnat avläsas.

Spotifys algoritmer känner också lyssnarnas smak och ger dagliga förslag på spellistor. Det uppskattas. Användarna lyssnar 30 procent av tiden på dessa men gör valet helt på egen hand. Spotify hjälper utan pekpinnar användarna att utforska världens musikskatter. Det möjliggör för artister, gamla som nya, att hitta sin publik. Den kritik om integritetsbrott som riktats mot Facebook är inte tillämplig här.

Spotify är dubbelt så stort globalt som tvåan Apple, dock jämsides i USA. Tio år efter lansering nåddes 159 miljoner användare, varav knappt hälften premiumkunder, en hög tillväxttakt på nära 40 procent i fjol till en omsättning på cirka 40 miljarder kronor, som bör bli minst 50 miljarder kronor i år, och ett börsvärde på nära 240 miljarder kronor. Det är den största svenska företagarbedriften någonsin.

Av varje försäljningskrona går 75 öre till förlagen vars rättigheter man är helt beroende av. Det är betydande belopp och beroendet är ömsesidigt. Publiken företräds i förhandlingar och det är knappast en bra idé för vare sig artister eller förlag att förvägra miljontals musikälskare tillgång till låten via den tjänst de föredrar att använda.

Amazon är en jobbig konkurrent som erbjuder musik gratis (men måste själva betala förlagen) som del av ett premiumpaket med fri frakt på e-handel med mera. Den övervägande majoriteten av jordens befolkning är dock varken kunder hos Amazon eller Apple och marknadspotentialen, att döma av Facebooks antal användare på 2,2 miljarder, är stor.

De som har sina spellistor på Spotify och uppskattar bolagets tips är inte benägna att byta.

Rörelsemarginalen är klart negativ men förbättras. Tillväxt prioriteras. Så byggs värde på sikt. Kortsiktigt mildras belastningen av att nya användare betalar i förskott medan förlagen får betalt långt i efterskott. Kassaflödena är hyggliga.

Netflix, som är Spotifys motsvarighet i filmvärlden, distribuerar andras och alltmer eget innehåll och växer i en takt över 30 procent. Mätt som omsättning är Netflix drygt dubbelt så stort men mätt som börsvärde fem gånger så stort som Spotify. Netflix handlas med ett p/e-tal på 120 räknat på innevarande års vinst och 75 räknat på 2019.

Jämförelsen skulle kunna motivera en kursfördubbling givet att vi är säkra på att Spotify på sikt har lika bra förutsättningar för lönsamhet. Från aktiesynpunkt gör Spotify rätt som satsar på fler användare eftersom det är dessa som skivbolag och artister kan hitta fram till, och får betalt ifrån, via plattformen.

Den större intäktsbasen möjliggör fortsatt stora och snabbt växande utvecklingssatsningar som förbättrar tjänsten och utökar Spotifys försprång i termer av teknik och användarupplevelse. Med storleken på affären följer också bättre förutsättningar att öka marginalerna.

Det är svårt att sätta riktkurser på aktier där påtagliga vinster ligger långt fram i tiden. I vårt räknestycke blir 2020 det första vinståret och 2021, med en omsättning över 10 miljarder euro, uppnås en rörelsemarginal på blygsamma 2 procent. På vägen dit är det inte orimligt att tro att aktien utvecklas i takt med stigande omsättning och bibehållna utsikter. Nästa vår handlas den i så fall till drygt 200 dollar.

Eftersom risken för punkteringar och missljud längs vägen är stor sätter vi riskpremien till 15 procent och landar i riktkursen 180 dollar. Uppsidan är bra men det är som alltid viktigt att sprida riskerna över flera aktier. En musikant är inte ett band.

Dag Rolander

Källa: Aktiespararen nummer 5 2018.

Dela med dig