Aktiespararna

Analytikern: Småspararnas favorit är nu attraktivt prisad

Av Jessika Bouveng
23 maj 20232 min lästid
Magnus Råman, aktieanalytiker på Kepler Cheuvreux.
Rapportsäsongen är över och det är dags att summera Q1. Analytikern Magnus Råman följer den pressade konsumentsektorn - för Aktiellt går han nu igenom hur branschen presterat samt tar fram tre favoritaktier att äga i rådande klimat.

Magnus Råman är analytiker på Kepler Cheuvreux och säger till Aktiellt att dagligvaruhandeln och den behovsstyrda konsumtionen fortsätter utvecklas väl. Ser man däremot till sällanköpshandeln så ser det mer pressat ut, vilkte gör att det råder en tudelad bild av sektorn för tillfället.

Blickar man framåt så är analytikern relativt positiv till framtiden. Faktumet att det mesta pekar på att vi har passer, eller i alla fall närmat oss, inflationstippen kommer attt underlätta för konsumentbolagen.

Tittar Magnus Råman på specifika aktier inom sektorn så har han för tillfället tre absoluta favoriter trots de tuffa tiderna- New Wave, H&M och Lyko.

Småspararfavoriten är attraktivt värderad
Först och främst så lyfter analytikern New Wave som i slutet på april kom med en urstark rapport vilket följdes av att aktien rusade på börsen. Magnus Råman säger att bolaget fortsätter vinna marknadsandelar och även vinner mark mot konkurrenter som erbjuder en lägre servicegrad än vad New Wave gör.

“Dessutom har de åstadkommit en imponerande marginalförbättring och vi är av den åsikten att stora delar av den marginalförbättring som man nu har genomfört kommer att vara bestående, säger analytikern och fortsätter:

“Ser vi till ett värderingsperspektiv så tycker jag att New Wave-aktien är fortsatt väldigt intressant efter senaste tidens kursnedgång. Aktien är attraktivt prisad ur ett kort perspektiv”.

Magnus Råman går sedan kort igenom H&M, vars aktie han också vill lyfta fram. Trots kämpiga tider så tror han att företaget framöver kan öka sin lönsamhet. Även Lyko är ett bolag i sektorn han tror på, bland annat på grund av bolagets tillväxtagenda och styrkan i att det är e-handelsebaserat.

Dela med dig