Analytikernas favorit framåt: "Värderingen historiskt låg nu"
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.
Karri Rinta kan till och börja med konstatera att hushållen har dragit ned på mycket, men fortsätter spendera på resor och nöjen. Men han tror också att hushållen kommer få det tuffare, innan det blir bättre.
Vad det gäller bolag så säger Nicklas Skogman att tidigare covid-vinnare har haft det tufft sedan mitten av förra året.
"Företag i branscher som gör-det-själv, sport & fritid, heminredning
och hemelektronik har flera kvartal av svaga siffror bakom sig. Konsumenterna har dessutom börjat handla mer
hos lågprisaktörer. Företag som säljer dagligvaror, som Axfood, har däremot klarat sig bättre i den här miljön och uppvisat ett bra inflationsskydd. Lågpriskoncept som Willys har varit särskilt framgångsrika", säger han i "Fokus Placeringar".
Historiskt låg värdering på Essity
Karri Linna säger att han "generellt" tycker att det är för tidigt att köpa aktier inom sällanköpsvaror, och att han då i stället föredrar bolag som säljer just dagligvaror.
Hans favorit i den sektorn är hygienföretaget Essity.
"Dels är värderingen historiskt låg, dels tror vi att priserna på insatsvaror som massa och energi kommer att sjunka snabbare än Essitys egna priser, vilket borde innebära att marginalerna kommer att fortsätta stiga".
H&M är en annan favorit
Nicklas Skogman lyfter H&M som en annan favorit i sektorn.
"Redan i den senaste kvartalsrapporten kunde vi se att kostnadsbesparingsprogrammen börjar bita och jag tror att H&M är på god väg att närma sig sitt marginalmål om 10 procent under 2024. Under det fjärde kvartalet räknar vi med en starkt positiv utveckling av bruttomarginalen, det vill säga en återgång från den press vi såg samma kvartal för ett år sedan", säger han i "Fokus Placeringar".
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.