Avkastning i långa loppet: ”Formas av innovation”
Mats Rahmström är vd i Atlas Copco sedan april 2017.
Denna artikel framgår ur Aktiespararen nummer 9 2018.
Atlas Copcos vd Mats Rahmström om: Unik företagskultur, innovation, digitalisering, högt ställda mål och vikten av att vara bäst i Kina.
Mycket har förändrats – men någonstans är allt sig likt. Efter 30 år inom Atlas Copco vet verkstadsbolagets vd Mats Rahmström vad han pratar om.
– Atlas Copco har alltid formats av ett stort ingenjörsdriv och innovativa produkter. Det har följt med mig hela tiden. Jag känner igen mycket sedan jag började. Sedan har så klart mycket förändrats geografiskt. Vi har blivit ett globalt bolag och har nu 36–37 procent av omsättningen i Asien, säger han.
Aktiespararen träffar Mats Rahmström på huvudkontoret i Nacka i mitten av augusti. Den närmare två meter långe 53-åringen fick tidigt ett intresse för ledarskap, genom att spela ishockey.
– Jag hade inte en tanke på att bli kvar här så pass länge. Men varje jobb som jag, och andra, får på Atlas Copco innehåller ett speciellt uppdrag. Jag har bytt jobb ungefär vart tredje–femte år och har sett till att göra mig anställningsbar.
Han är noga med att lyfta fram den decentraliserade kulturen som en faktor bakom Atlas Copcos framgångsrika tillväxtresa.
– Vi har en linjeorganisation med stort personligt ansvar. Cirka 500 olika resultaträkningar som vi går igenom varje månad. Varje enhet ska ha koll och ansvar och vi har inget stort huvudkontor.
2017 hade Atlas Copco, som består av fyra affärsområden efter att gruv- och anläggningsindustridelen, nu kallad Epiroc, särnoterats på Stockholmsbörsen, intäkter på 116 miljarder kronor. Rörelseresultatet uppgick till 24,2 miljarder kronor medan rörelsemarginalen stannade på 20,8 procent.
Kraven är högt ställda
Efterfrågan på bolagets produkter har fortsatt att vara stark även under 2018. I det andra kvartalet slog både orderingången, värd 25,1 miljarder kronor, intäkterna och rörelseresultatet rekord.
Men att förväntningarna är höga på Atlas Copco, vars aktie många anser ha en hög värdering, syntes på att en något minskad efterfrågan i halvledarindustrin framöver fick kursen att falla flera procent.
– Det är ingen jättedel av Atlas Copco. Allt annat är på rekordnivå. Halvledarindustrin är en key account-affär. Men vi tänker och tror på ett mer digitaliserat samhälle som gynnar vakuumaffären på lång sikt.
Atlas Copco satsar hårt på ”semivakuum”, vakuum kopplat till halvledarindustrin, och förvärvade nyligen Brooks Automations kryotekniska verksamhet.
Halvledarindustrin återfinns inom Vakuumteknik. Det är ett av Atlas Copcos fyra affärsområden – och kanske det som flest har fått upp ögonen för i närtid.
– Det består av olika ben. Semivakuum utgör cirka 60 procent av affären. Men vi vill inte vara helt beroende av semi heller. Vi satsar även på industriellt vakuum och servicedivisioner. Över tid ska vi kunna bygga något som är riktigt bra och vi ser att vi tar marknadsandelar.
Industriteknik är namnet på ett av Atlas Copcos fyra affärsområden – och flygindustrin är en viktig inkomstkälla.
Industriteknik, Energiteknik och Kompressorteknik är namnet på de tre resterande affärsområdena. Mats Rahmström har en lång historia inom det förstnämnda, som han var chef över innan han tillträdde som vd.
– Inom industriteknik är vi inte minst inriktade mot bilmarknaden. Det går att se en stark återhämtning. Det går riktigt bra i Kina. Vi var tidiga att vara där. Sedan ser vi en spännande utveckling och möjligheter inom elektrifiering. 10 procent av vår försäljning går till olika elbilssatsningar. Vi har även jobbat med bland annat flygindustrin.
Bland kunderna går bolag som BMW, Volkswagen, Airbus och Boeing att hitta. Inom energiteknik- och industritekniksegmenten ser Mats Rahmström också en god utveckling.
– Inom energiteknik har vi en ny generation produkter och har öppnat en egen fabrik i Kina. Mycket av fokus där ligger på miljön, att man vill se en mindre påverkan av diesel i stadsmiljöerna. Sedan byggs även ”light towers”, som behövs till olika former av event eller där belysning krävs i annan form.
Förnyar kontrakt med anställda
Atlas Copco är en arbetsplats som uppmuntrar till eget tänkande och entreprenörskap. Men tro inte att det inte finns ramar att hålla sig till för de anställda, betonar Mats Rahmström.
– Vi har tre fokusfrågor när det kommer till hållbarhet. Det är lätt att kanske tro att det bara handlar om miljön, men för oss är det också viktigt med förutsättningar för att skapa lönsamhet och hur vi behandlar vår egen personal.
Atlas Copco har också en affärskod som alla anställda får skriva under varje år.
– Vi vill skapa förtroende och vara med i kundernas viktiga processer. Visst, vi kan alla göra fel, men vi gör det inte två gånger.
Atlas Copco jobbar med många underleverantörer. Däremot görs alltid slutmonteringen och designen av produkterna på egen hand.
– Det blir mycket jobb med partnerskap och vi försöker alltid att vara transparenta i vår dialog. Det är så vi bygger ett förtroende. Vi delar information på ett öppet sätt. Det skapar en flexibilitet som gör att vi kan hantera upp- och nedgångar i omvärlden.
Mats Rahmström har varit en del av Atlas Copcos organisation under hela sitt arbetsliv. Ansedda toppchefer som Ronnie Leten och Gunnar Brock har betytt mycket för honom.
– Jag har haft turen att få ha många skickliga chefer i min karriär. Det har alltid funnits och finns en stor drivkraft att hela tiden förnya sig i organisationen. Det är viktigt att ge feedback, såväl positiv som negativ, och att inte gömma sig när det går dåligt.
Atlas Copcos aktie har stigit nära 12 000 procent, inklusive utdelningar, sedan 1979. I år noterades Epiroc, det som tidigare var affärsområdet för gruv- och bergbrytning, på Stockholmsbörsen. Atlas Copcos aktieägare har erhållit en Epiroc-aktie för var och en av sina aktier i Atlas Copco och värdet på Atlas Copcos aktie har sjunkit i enlighet med avknoppningens storlek.
– Vi har haft en avkastning på i snitt 18 procent årligen de senaste tio åren. Det är viktigt att vara långsiktig och inte läsa in allt i ett enskilt kvartal, säger Mats Rahmström.
Mats Rahmström är född och uppvuxen i Sveriges huvudstad.
FAKTA
Det här är Mats Rahmström
Född: 1965. Uppvuxen i Kälvesta i västra Stockholm.
Utbildning: MBA (Master of Business Administration) från Henley Management College i Storbritannien.
Karriär: Anställd inom Atlas Copco sedan 1988. Hade olika roller inom Industriteknik, bland annat som chef för divisionerna Atlas Copco Tools och Assembly Systems General Industry, innan han blev chef för hela affärsområdet. Blev vd för hela Atlas Copco-koncernen i april 2017.
Mats Rahmström om …
Bolagets framstående divisionschefer: ”Det märks tydligt att alla kan sin del av bolaget. Vi gillar att vara ute och se oss omkring och är inga kontorsmänniskor.”
Vad som kan vara positivt med en nedgång i konjunkturen: ”Den kan ge möjligheter att investera. Det gäller att vara långsiktig och bygga upp en stabilitet. Då slipper man ta beslut man egentligen inte vill ta i samband med en nedgång.”
Nya uppgifter som vd för Atlas Copco: ”Jag känner så klart igen kulturen, men jag har fått lära mig många nya produkter. Sedan är det också nytt att möta media och att arrangera en kapitalmarknadsdag. Som tur är tycker jag att det är kul att lära mig nya saker (skratt).”
Vad bolaget tittar efter i ett förvärv: ”Vi har snittat mellan åtta–tolv per år. Det ska finnas en potential att bli en globalt ledande spelare, och att den har en närhet till kund. Vi betalar hellre lite mer för ett bra bolag som vi kan påverka till det bättre än att ge oss in i ett komplicerat ’turn around-case’.”
Bolagets eftermarknad: ”Den är stor, viktig och mindre volatil. Den skapar även en långsiktighet och ett band till kunden.”
En särskild utmaning: "Det gäller att fortsätta generera ett bra kassaflöde. Det ska vi göra genom nya, banbrytande teknologier och intressanta företagsköp."
Avknoppningen av Epiroc: "Gruvindustrin är väldigt olik de andra verksamheterna som vi har. Vi har lagt ned ett hårt jobb och jag är glad över hur vi har lyckats förbereda Epiroc för börsen."
Det här är Atlas Copco
Atlas Copco grundades redan 1873. Syftet från början var att bidra med verktyg och utrustning till järnvägen som skulle byggas i Sverige.
145 år senare har bolaget vuxit ut till en global industrikoncern, med personal i 93 länder och försäljning i 180 länder, som har omkring 38 000 anställda. Huvudkontoret återfinns i Stockholmsförorten Nacka.
Atlas Copco är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Bolaget står för innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, industriverktyg och monteringssystem. Koncernen utvecklar produkter som är fokuserade på produktivitet, energieffektivitet och ergonomi.
Atlas Copco består av fyra affärsområden (och 21 divisioner). Kompressorteknik, Vakuumteknik, Industriteknik och Energiteknik är namnet på de olika benen som formar verksamheten. Det förstnämnda är klart störst, utgjorde omkring 33 procent och 38,7 miljarder kronor av omsättningen 2017, medan de andra tre bidrog med mellan 13–19 miljarder kronor.
Totalt uppgick intäkterna till 116 miljarder kronor och rörelseresultatet till 24,2 miljarder kronor 2017. Rörelsemarginalen stannade på 20,8 procent. Notera att affärsområdet som innehöll gruv- och anläggningsindustrin knoppats av och bildat ett eget bolag i Epiroc. Affärsområdet stod för närmare 30 procent av Atlas Copcos intäkter förra året.
Asien står för omkring 36–37 procent av intäkterna. Nordamerika och Europa bidrar också stort. Sydamerika, Afrika och Oceanien utgör också en viss försäljning.