Avvakta med aktien nu - uppsidan är begränsad
Aktiespararen har tidigare skrivit om husdjurssektorn som hade ett mycket tufft 2022. Tillväxten och multipelexpansionen under 2020–2021 har nu mattats av och investerarnas syn på sektorn tillika bolagen vänt från positiv till negativ.
Rätt eller fel? Både och anser vi och bedömer uppsidan i finska Musti Group som relativt låg.
Verksamheten
Husdjursbolaget Musti Group noterades den 13 februari 2020, det vill säga strax innan det kraftiga coronaraset. Noteringskursen sattes till €8,75 och första handelsdagen handlades aktien upp till €10,84 för att därefter sjunka samt stiga till så mycket som €8 och €36 (29/7 2021). Därefter har aktien sjunkit till att idag handlas kring €18, motsvarande ett P/E om 26,8 och ett EV/EBIT om 24.
Musti Group är en handelskedja som erbjuder sina husdjursägande kunder allt från foder via leksaker till tjänster och service. Ömsom finns ett etablerat och växande butiksnät i Norden, som till exempel Arken Zoo i Sverige, ömsom en digital närvaro i form av till exempel Vetzoo.se. Av den totala omsättningen står de fysiska butikerna för cirka fyra femtedelar.
Bolaget skriver själva hur de ämnar skapa ett perfekt ekosystem för sina kunder. Genom att köpa en tjänst ska kunden lockas till fler och helst vill man skapa en prenumerationsbaserad relation. Kunder som köper foder från e-handeln eller en fysisk butik kommer, givet att de är nöjda, återkomma och då konsumera än mer produkter och tjänster. Det är så att säga samma ”klibbiga” modell (sticky business) som står att finna i till exempel Amazon eller Apple.
Historisk (lönsam) tillväxt
Sedan 2019 har Musti Group byggt men framför allt förvärvat 54% nya butiker, från 206 till 341. Vidare har man ökat sin position online. Expansionens har varit snabb och kraftig, men trots detta har bolaget lyckats göra det med god lönsamhet, om än att det finns en klar skillnad mellan Finland, Sverige och Norge.
Sedan det brutna räkenskapsåret 2019/2020 fram till och med 2022/2023 har tillväxttakten på omsättningen snittat imponerande 19% per år. Under samma tid har den justerade rörelsevinsten ökat med strax under 20%, medan rörelsemarginalen vuxit från 5,8% Q1 2020 via 8,5% Q3 2021 till att per senaste rapport ligga på 7,7%. Liknande mönster kan även ses i EBITA- samt vinstmarginalen. Sagt med andra ord var coronautbrottet en tillväxt-, vinst- och marginalinjektion för bolaget.
Historiskt har Musti Group haft bäst tillväxt och lönsamhet i Finland, medan Sverige varit en god tvåa. Båda länderna får dock numer se sig omsprungna av Norge – detta trots att bolaget här har ett mindre utbrett butiksnät. Under räkenskapsåret 2023 första kvartal ökade omsättningen i Sverige och Finland med 4,3 respektive 8,5%, medan densamma var 23,7% i Norge.
Det bör dock noteras att konkurrensen ökar, inte minst i det snabbväxande Norge. Aktörer såsom Europris och Plantagen har under 2022 skapat husdjurssektioner i sina butiker. Givet dessa bolags starka butiksnät samt det faktum att kunderna söker sig dit för andra varor och tjänster kommer det under de kommande åren bli tuffare för Musti Group att växa med samma hastighet, men framför allt lönsamhet.
Marknadsutsikter
Beroende på källa framkommer olika estimat för sektorns tillväxt, men om vi gör ett snitt baserat på de prognoser som föreligger sedan januari 2023 bedöms tillväxten inom husdjursfoder växa med ett snitt om cirka 10% medan husdjursprodukter såsom leksaker eller dylikt bedöms växa med cirka 14–15% fram till 2025.
Vad som är positivt för husdjurssektorns tillväxt är hur allt fler lever i singelhushåll och gärna vill ha en ”livskamrat”. Vad som även talar för, eller i alla fall har talat för, är den växande medelklassen som har haft en god ekonomi. Även de psykologiska aspekterna bidrar, för det finns nog få husdjursägare som inte vill sitt husdjurs bästa. Således finns en personifierande och humaniserande av desamma närvarande. Självklart skall Lassie ha de bästa leksakerna och det bästa fodret och så vidare. Sagt med andra ord är – har – konsumenten mer eller mindre skämt bort sin bästa vän med allt från smycken via kläder till leksaker.
Värdering och framtid
Musti Group har en kort historik som noterat bolag, varav samtliga varit mer eller mindre magiska för dem givet den boost de fick av corona. I takt med stigande inflation och räntor, och med det mindre disponibel inkomst för konsumenter, bedömer vi tillväxten och lönsamheten avta. Emellertid är vår prognos att bolaget kommer klara sig bättre relativt dess konkurrenter då de har exklusiva rättigheter att sälja vissa sorters märken, men också har sina egna. Allt annat lika stärker det tesen att kunden sugs in i ekosystemet.
Musti Group har just nu en skuld motsvarande 2,5 års EBITA. Detta är 0,5 procentenheter under den gräns de själva satt. Mätt i procent är skulden 35,6%, vilket är cirka 4 procentenheter under det femåriga snittet. Soliditeten är samtidigt 43,9%, vilket är över det femåriga snittet om 42%.
Till ett aktiepris om €18,04 handlas bolaget till en värdering om P/E 26,8 och EV/EBIT 24. Det är varken dyrt eller billigt relativt den tillväxt om 8% under 2022/2023 samt 8,5% 2023/2024 vi bedömer finnas. Det är ett fint och välskött bolag, men som alltid måste vi skilja på bolag och aktie(värdering) och när vi gör det bedömer vi uppsidan vara begränsad från dagens kurs. Spola tillbaka två-tre veckor, till början av april, och saken hade varit en annan. Således sätter vi avvakta på Musti Group till en kurs om €18,04, men att ha bolaget på bevakningslistan uppmuntras. Kan kursen komma ned till cirka €16-16,5 utan att något fundamentalt ändras är caset något helt annat!
Optimisten: ”En strukturell och underliggande tillväxt samt en stark marknadsposition tillsammans med en geografisk spridning talar för att Musti Group kommer vinna marknadsandelar. De exklusiva rättigheterna, de egenproducerade produkterna samt den såväl fysiska som digitala närvaron gör att bolagets ekosystem kommer göra att nuvarande och kommande kunder blir kvar.”
Pessimisten: ”En minskad disponibel inkomst hos hemmen samt en ökad konkurrens talar för att bolaget står inför ett par riktigt utmanande år". Bolaget har ej varit noterade under en lågkonjunktur och frågan är hur överseende marknadsaktörerna kommer vara med ett par, tre mindre bra kvartal. Risken är att det blir värre innan det blir bättre.”
Börstemperatur
VD David Rönneberg äger aktier motsvarande 1,8 % av kapitalet
Marknadens syn på ledningens kompetens: 4/5
Tillväxtpotential: 4/5
Direktavkastning: 3/5
Lönsamhet: 3/5
Trygg placering: 3/5
LÄS MER: Aktierna som lär gå starkt - sektorn lockar till köp nu
LÄS MER: Efterlängtade produkten släppt - småspararfavoriten klättrar