Axfood växte dubbelt så mycket som marknaden i Q3
Omsättningen steg 8,7 procent till 20 293 miljoner kronor (18 674). Utfallet kan jämföras med Modular Finance analytikerkonsensus som låg på 20 446.
Detaljhandelsomsättningen ökade med 13,2 procent till 15 873 miljoner kronor (14 026).
Bolaget växte dubbelt så mycket som marknaden vars tillväxt var 6 procent under perioden. Detta är en trend som pågått sedan början av förra året, enligt Axfood.
Willys fortsätter leverera
Tillväxten var exceptionell inom Willys på 16 procent, uppger vd Klas Balkow.
“Ökningstakten av nya kunder och medlemmar i Willys Plus ligger fortsatt på en hög nivå och dessutom ser vi att såväl befintliga som nya kunder blir alltmer lojala och handlar mer hos kedjan”, säger han.
När det kommer till Hemköp kom kedjan att växa snabbare än marknaden för fjärde kvartalet i rad.
Ökat rörelseresultat för Axfood
Rörelseresultatet blev 1 036 miljoner kronor (975). Rörelsemarginalen var 5,1 procent (5,2).
“Resultatutvecklingen förklaras av den starka försäljningstillväxten, vilken kompenserade för fortsatta marknadssatsningar i butikskedjorna, negativa valutaeffekter och operativa kostnadsökningar såsom ökade hyresnivåer och lönekostnader”, säger Balkow.
Justerat rörelseresultat uppgick till 1 095 miljoner kronor (1 015), väntat var 1 085, med en justerad rörelsemarginal på 5,4 procent (5,4).
Resultatet före skatt var 956 miljoner kronor (942).
Axfood upprepar sina mål för 2023.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.