Aktiespararna

Björn Borg ökar omsättning och rörelseresultat

Av Finwire
18 augusti 20232 min lästid
Henrik Bunge är vd för Björn Borg. .
Varumärkesbolaget Björn Borg redovisar ökande omsättning och rörelsevinst under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.

"Vi startade året starkt och den trenden fortsätter också under årets andra kvartal, där både omsättning och rörelseresultat ökar. Att vi lyckas öka rörelseresultatet med 50 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året är en av många höjdpunkter. En annan är vår fortsatt starka tillväxt för egen e-handel som växer med 39 procent", kommenterar vd Henrik Bunge.

Omsättningen steg 2,5 procent till 165,6 miljoner kronor (161,5). Valutaneutralt minskade omsättningen med 2 procent.

Nettoomsättningen för egen e-handel och e-tailers var 76,5 miljoner kronor (52,0), en ökning med 47 procent. Omsättningen för egen e-handel ökade med 39 procent till 37,5 miljoner (27).

Sett till marknader såg Björn Borg en mycket stark återhämtning i Tyskland som växte med 39 procent. Även Nederländerna, Danmark och Finland beskrivs ha utvecklats bra. Samtidigt minskar försäljningen i Sverige något vilket förklaras av utmaningar hos fysiska grossistkunder. Även Belgien hade en svag utveckling i kvartalet.

"Där ser vi att flera externa e-tailers baserade i framför allt Tyskland och Holland fokuserar på den belgiska marknaden och framgångsrikt säljer våra produkter till belgiska konsumenter, vilket till viss del förklarar vårt kraftfulla tapp hos våra belgiska grossistkunder."
Bruttomarginalen steg till 55,6 procent (54,5).

Rörelseresultatet blev 8,1 miljoner kronor (5,2), med en rörelsemarginal på 4,9 procent (3,2).

Resultatet före skatt var 5,4 miljoner kronor (4,3).

Resultatet efter skatt blev 4,2 miljoner kronor (0,3), en ökning med 1 300,0 procent mot föregående år.

Resultat per aktie hamnade på 0,17 kronor (0,01), vilket innebär en ökning med 1 600,0 procent mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 77,6 miljoner kronor (110,2).

"Lågkonjunktur eller inte, men med andra kvartalet till handlingarna så kan jag konstatera att vi är ett steg närmare vår dröm, att bygga ett globalt sportmodevarumärke", avslutar Henrik Bunge i sitt vd-ord.

Dela med dig