Black Week spås gå starkare i år enligt Svensk Handel
Svensk Handel har under en tid oroat sig över den bristande köpkraften hos konsumenter med anledning av hög inflation och höga räntor. Stundande Black Week konstaterar de blir en avgörande del för årets resultat - och prognosen är att försäljningen kommer öka.
Svensk Handel skriver idag att de spår att försäljningen under Black Week kommer att nå 9,7 miljarder kronor vilket innebär en ökning från förra årets 8,7 miljarder kronor.
Fortsatta utmaningar för branschen
Enligt en undersökning kommer även fler konsumenter att handla under Black Week. Förra året sa fyra av tio svenskar att de skulle handla under Black Week, detta år säger sex av tio att de kommer att handla.
“Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation. Black Week ger en viktig injektion, men den löser inte de utmaningar som branschen fortsatt står inför”, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
De varor som framförallt är av intresse och fortsätter att dominera är mode och skönhet. Hemelektronik halkar istället efter.
LÄS MER: Trendbrott för hushållens kostnader - står still 2025
LÄS MER: Stigande inflation i Sverige