Börsexperten om H&M:s rapport: "Platt fall"
Rapporten i korta drag:
- H&M tappar på flera punkter, däribland rörelse- och bruttomarginalerna samt på kassaflödet och rörelseresultatet.
- Resultatet påverkades av
- Den ryska marknaden stod under Q1 för 4 % av rörelsen och är således en betydande geografi.
- Bland de få ljuspunkter som står att finna är det den starkare nettokassan samt att man lyckats undvika Reor.
Optimism på förhand
Starkare dollar, Rysslands invasion av Ukraina samt fraktproblematik är vad som på förhand var de frågor analytiker och experter gnuggat sina hjässor om inför Hennes och Mauritz kvartalsrapport för räkenskapsåret 2021–2022 första kvartal. Sedan årsskiftet har aktien tappat 18 %, vilket är cirka 6 procentenheter mer än OMXS30.
Under nedgången har flera analyser presenterats, där flera ställer sig positiva till bolagets starkare online-position, dess omnichannel, de planerade återköpen och den starkare finansiella ställningen. Utifrån detta är det således högintressant att se vad VD, Helena Helmersson, presenterar.
"Grov miss"
Rapporten kan summeras med två ord – ”grov miss”, eller med ett ord ”fiasko”. Förvisso ska resultaten ställas mot de analytiker estimat som innan fastställts, likväl är skillnaderna mellan prognoserna och de faktiska siffrorna stora. Att aktien straffas under dagens inledande handel är inget annat än befogat.
Försäljningen under kvartalet var redan känd och landade på 49,166 miljoner kronor. Det är en ökning med 18 % i lokala valutor relativt motsvarande period från förra räkenskapsåret och med 23 % omräknat till svenska kronor. Detta är en mycket bra och positiv del i rapporten. Kanske dock den enda, för när marginalerna studeras finns mycket att önska.
Marginalbesvikelse
Bruttomarginalen kom in på 49,3 %, vilket ömsom ska ställas mot föregående års 47,6 %, ömsom mot de väntade 50,3 %. Rörelsemarginalen var om än ännu sämre relativt prognoserna, nämligen 0,9 % mot väntade 2,4 %. Jämfört med motsvarande period förra räkenskapsåret är årets mycket bättre, då den vid Q1 2020–2021 låg på -2,8 %.
Bruttomarginalen är en viktig marginal hos alla bolag och H&M har tampats med en sviktande sådan sedan toppåret 2015. En tendens till brott syntes under 2021, men var det undantaget som bekräftar regeln? Investerare i H&M bör ha ett extra vakande öga på marginalen kommande kvartal.
Rörelseresultatet var på förhand tippat att landa på 1,197 miljoner kronor. När boken öppnades på torsdagens morgon var siffrorna allt från dessa och istället fick investerare läsa att det viktiga resultatet kom in på 458 miljoner kronor. Även kassaflödet blev en plump i protokollet. Vid utgången av Q1 2020–2021 uppnådde det 5 936 miljoner kronor. Under det nyss avslutade kvartalet uppnådde det 3 624 miljoner kronor, vilket motsvarar en minskning om 38,9 %.
Utdelningar och återköp
Något som dock var mer positivt var att den finansiella nettokassan, jämfört med samma period från föregående år, ökade från 2 199 miljoner kronor till hela 17 446 miljoner kronor. Denna kommer användas till dels utdelningar, dels de planerade aktieåterköpen. Därtill fortsätter satsningarna inom tech/digitala plattformar kosta.
Helena Helmersson skriver att man har lyckats sälja fler varor till fullpris och att man således inte tvingats till REA:or. En viktig faktor till detta var väl planerade och lanserade kollektioner. Trots väl mottagna kollektioner ”… påverkades kvartalets försäljning och resultat av negativa pandemieffekter på många av koncernens stora marknader. Resultatet påverkades även av ökade tillväxtrelaterade satsningar inom främst tech och varuförsörjningskedjan.”
Ryssland
Beslutet att för tillfället pausa försäljningen i Ryssland skedde efter utgången av det rapporterade kvartalet. Följaktligen är försäljningssiffrorna från denna geografi inte påverkade av kriget. I rapporten framkommer att den ryska marknaden stod för 4 %, vilket gör den till en av de mer betydande geografierna för verksamheten.
Om händelserna som sker där skriver VD: ”Vi är djupt oroade över kriget i Ukraina och sympatiserar med alla människor som drabbas. Vi stängde våra butiker i Ukraina med hänsyn till medarbetares säkerhet. Sedan början av mars är all försäljning pausad även i Ryssland och Belarus.”
Slutsats
Det finns mycket att önska av H&M, som kommer in allt annat än starkt. Förvisso är de drabbade av nya utbrott av corona, utbuds- och leveransproblematik, för att inte glömma den starkare dollarn, men… det är en svag rapport där mer eller mindre alla siffror är under de mest måttligt ställda förväntningar.
Frågan om detta är en plump i den nyss påbörjade återuppståndelsen, eller om det är en återgång till den negativa regel som startade efter toppåret 2015 är befogad.