Clas Ohlson ökar omsättning och rörelseresultat
Omsättningen steg 13,1% till 3 859 miljoner kronor (3 412). Den organiska försäljningstillväxten var 13% (12). Försäljningen online ökade 22% till 717 miljoner kronor (589). Kvartalet innefattade den viktiga julhandeln.
Clas Ohlson kommunicerar även försäljningen i februari, som ökade 5% organiskt till 715 miljoner kronor (686).
"Den positiva utvecklingen har fortsatt in i februari med en organisk försäljningsökning om 5 procent, trots en negativ kalendereffekt om 4 procent hänförlig till fjolårets skottår", skriver bolaget.
I sina kommentarer säger vd Kristofer Tonström att e-handeln blir en tydligare konkurrensfördel.
"E-handeln fortsätter att driva lönsam tillväxt. Kunderna uppskattar tillgängligheten med butiker i attraktiva lägen och en e-handel med flera leveransalternativ och ett bredare produktutbud", fortsätter Tonström.
"Totalt sett ökade försäljningen på www.clasohlson.com med 25 procent i kvartalet. Spares Group har också haft en stark utveckling i Q3 med en försäljningsökning om 14 procent."
Ebita-resultatet blev 556 miljoner kronor (425), med en ebita-marginal på 14,4% (12,5).
Rörelseresultatet blev 553 miljoner kronor (422), med en rörelsemarginal på 14,3% (12,4). Det var det högsta rörelseresultatet någonsin i ett tredje kvartal.
Justerat rörelseresultat blev 553 miljoner kronor (425), med en justerad rörelsemarginal på 14,3% (12,5).
Resultatet efter skatt blev 526 miljoner kronor (321), en ökning med 63,9% mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 6,72 kronor (5,07), vilket innebär en ökning med 32,5% mot föregående år.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.