Den svenska e-handeln fortsätter tappa
Svensk Handels E-handelsindikator för september skattar e-handelns omsättning till 10,2 miljarder kronor. Det innebär en minskning med 19 procent jämfört med september i fjol och det är den svagaste procentuella utvecklingen under en enskild månad sedan i juni förra året.
September är dock också en säsongsmässigt svag månad. Volymförsäljningen bedöms ha fallit med 24 procent, alltså nära en fjärdedel.
"September var ytterligare en oerhört mörk månad för e-handeln i Sverige, och tveklöst en av de sämre månaderna på länge. Samtidigt ser vi alltjämt fortsatt stora skillnader mellan olika varukategorier där kapitalintensiva kategorier som gick bra under pandemin fortsatt har det mycket tufft", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Det tredje kvartalet som helhet slutade på minus, trots positiva tal för såväl juli som augusti. Omsättningen minskade med 5 procent.
Områden som hemelektronik, byggvaror och möbler har under en längre period uppvisat mycket svag omsättningsutveckling. Det senaste kvartalet var inte heller något undantag. I andra varukategorier går det dock att skönja en positiv trend även om omsättningstillväxten till stor del är inflationsdriven. Kläder och skor växte med 10 procent, sport- och fritidsprodukter med 12 procent och skönhets- och hälsoprodukter med 7 procent.