Aktiespararna

Det sänkte Volvo på börsen

Av David Flatbacke-Karlsson
19 juli 20174 min lästid

Trots ett överraskande starkt kvartal tappar Volvos aktie flera procent på börsen.
Nu ger experten sin förklaring till raset.
– Rörelsemarginalen är sämre än väntat, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Volvo levererar ett andra kvartal som krossar förväntningarna.

Både omsättningen och vinsten stiger kraftigt.

Men aktien tappar ändå omkring 4 procent i värde.

Siffrorna får inte marknaden att le

Verkstadsjätten Volvo redogjorde för sitt andra kvartal på onsdagmorgonen. Det blev en i mångt och mycket väldigt positiv rapport. Omsättningen, på 88,4 miljarder kronor, och vinsten, på 8 miljarder kronor, är klart förbättrade jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Dessutom når rörelsemarginalen 9,7 procent, att jämföra med 7,8 procent vid andra kvartalet 2016. Vd Martin Lundstedt är väldigt nöjd med vad koncernen har presterat.

– Jag är extra stolt över anläggningsmaskinerna, Volvo CE. Där har rörelsemarginalen förbättrats från 5,9 procent till 13,3 procent. Det beror på flera saker, dels interna lönsamhetsförbättringar, dels förbättrade flöden. Och så har vi en generell marknadsskjuts, säger han till SvD Näringsliv.

De fina siffrorna är dock inga som får marknaden att le. Ett tag var aktien ned så mycket som 5 procent, men vid 16-tiden har den hämtat sig och ”endast” backat med omkring 4 procent. Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, ger sin förklaring till investerarnas beteende.

– Rapporten är överlag bra, men anledningen till att aktien får en smäll är att rörelsemarginalen för lastvagnar är sämre än väntat. Den har backat ungefär en procent. På gruppnivå är marginalen som väntat, men det är Volvo CE som räddar den, säger han till SvD Näringsliv.

Lönsamheten kan förbättras

Hampus Engellau ser ändå en stark efterfrågan när det handlar om Volvos produkter och är inne på att det finns möjligheter att lönsamheten kan bli ännu bättre framöver.

Martin Lundstedt har också ett optimistiskt synsätt – trots att många spekulerar i att verkstadssektorn kan drabbas hårt av en stundande konjunktur- och börsnedgång.

– Man ska vara ödmjuk, det här är en cyklisk bransch. Lastvagnar går starkt i Europa, men inte i närheten av den översvängning vi såg 2008–2009, innan finanskrisen kom. Efterfrågan är mer sund nu. Generellt sett ser vi inga orosmoln, men vi är beredda, säger han.

Hampus Engellau tror heller inte att Volvo behöver oroa sig för en liknande krasch som den som skedde för snart nio år sedan.

– Då var efterfrågan explosionsartad och kunderna visade ett mer spekulativt beteende, de la order hos flera tillverkare. Nu är efterfrågan mer reell. Men det gäller att ha örat mot rälsen, och snabbt ha beredskap, säger analytikern.

Volvo är inte det enda verkstadsbolag som fått stryk på börsen efter att ha redovisat sitt andra kvartal. I måndags tappade både Sandvik och Atlas Copcos aktier flera procent på börsen. Volvos aktie är dock upp 36 procent sett över 2017 och handlas i nuläget runt 139-kronorsstrecket.

FAKTA

Volvos rapport i siffror

Omsättningen uppgick till 88 409 miljoner kronor, jämfört med 78 890 miljoner kronor ett år tidigare.

Bolaget redovisar en vinst före skatt på 8 023 miljoner kronor för årets andra kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 3 453 miljoner kronor under motsvarande period i fjol. Vinsten blev något lägre än de 8 080 miljoner kronor som analytiker hade räknat med, enligt en sammanställning av Reuters.

Rörelsemarginalen landade på 9,7 procent, upp från 7,8 procent i fjol. För lastvagnar blev den 9,6 procent, mot 10 procent förra året. Volvo CE redovisar en rörelsemarginal på 13,3 procent, upp från 5,9 procent förra året.

Källa: SvD Näringsliv

Dela med dig