Aktiespararna

Disneys aktie kring femårslägsta efter tappet

Av Cristofer Andersson
8 november 20236 min lästid
Robert Iger är vd för Disney igen.Foto: TT och Shutterstock
I år fyller Disney 100 år och det är en smått legendarisk resa som bolaget gjort. Länge sågs bolaget som en viktig komponent i envars aktieportfölj, men frågan är om den åsikten fortfarande är gällande givet att Disneyaktiens totalavkastning de senaste fem åren är –27,72 %.

Disneys historia kan skrivas på många sätt, men studeras såväl produktioner som dess kvalitet har det varit som om bolaget varit cykliskt. Tack vare produktion av propagandafilmer under det andra världskriget lyckades bolaget undvika en konkurs och efter dess slut kom biopubliken tillbaka. Mycket av produktionerna fram till 1970-talet var både uppskattade och lönsamma, men därefter gick verksamheten in i en svacka.

Succéerna avlöste varandra för Disney

Svackan varade mer eller mindre hela 70- och 80-talet tills filmerna Aladdin, Lejonkungen samt Hercules kom 1992, 1994 samt 1997. Framför allt Lejonkungen blev en framgångssaga, inte minst då animationerna och soundtracket kom att bli banbrytande.

Framgångarna kom att fortsätta ända in till tidigt 2020-tal via filmer såsom Frost och Frost 2, men också via koncernens förvärv av Marvel 2009, för att inte glömma Lucas Films samt Lucas Awards 2012. Kostnaderna för dessa förvärv var totalt $8,1 miljarder.

Genom dessa anskaffanden fick Disney åtkomst till enorma bibliotek med legendariska IP:n, såsom Star Wars och Indiana Jones, men också hela Marveluniversumet, med alla från Iron Man via Spiderman till Wonder Woman. Produktionerna av dessa kom att inbringa enorma vinster för Disney, vilket syntes i aktien som från 2010 till och med februari 2021 steg med 410 %.

Efter solsken kommer regn

Efter de lyckliga 1990- och 2010-talen började dock också motgångarna att komma. Bolaget blev lidande av Covid-19, vilket gjorde att deras temaparker fick stängas och som mest hålla partiellt öppet. Även dess kryssningsfartyg och kryssningsresor drabbades, då världen mer eller mindre stängdes ned. Biografer stängdes ned, vilket gjorde att de annars relativt pålitliga biointäkterna uteblev.

Emellertid kom också andra faktorer att påverka. Den egna streamingtjänsten Disney + började att tappa prenumeranter med start 2022. Konsumenter började också välja bort alla de Marvelfilmer som bolaget mer eller mindre pumpat ut på bio sedan 2008 års Iron Man. ”Heroes fatigue” är ett begrepp som idag nämns i samband med Disneys superhjältefilmer och tröttheten har synts i de fallande intäkter som de senaste filmerna inbringat.

I nedan tabell har vi sammanställt de fem mest inkomstbringande superhjältefilmerna från Disney sedan Iron Man 2008.

Film
Släppdatum
Inflationsjusterad bruttoomsättning, USD miljoner
Avengers: The Endgame2019$ 986 754 117
The Avengers2012$ 824 617 936
Black Panther2018$ 809 179 714
Avengers: Infinity War2018$ 784 624 259
Avengers: Age of Ultron2015$ 573 248 960

Som görs synligt finns inga av de senaste tre, två årens filmsläpp med på listan. Titlar såsom Guardians of the Galaxy 3 eller Black Panther: Wakanda Forever kvalar inte ens in på topp-30-listan!

Nygammal vd och nytt fokus

Bob Iger var vd för Disneykoncernen 2006–2020, för att därefter annonsera sin avgång. Det var under hans ledning som aktien kom att få se en enorm tillväxt. Hans efterträdare, Bob Chapek, fick bara vara vd i två år innan styrelsen gav honom sparken på grund av för dåliga resultat. Då styrelsen ansåg att situationen var högst angelägen frågade de Iger om han kunde tänka sig att komma tillbaka, vilket han accepterade.

Under början av 2023 presenterade den nygamla vd:n sin plan för att vända skeppet: kostnadseffektivisera, bland annat i form av produktion, innehåll och marknadsföring, och att delegera mer ansvar till mindre chefer i de tre divisioner han ämnade att skapa inom koncernen. Via detta vill den 72-åriga vd:n nå ökade marginaler och därmed en ökad lönsamhet, men också minska skuldsättningen.

Disney-aktien och framtiden

Sedan Igers återkomst har dock ingen ändring i den fallande aktietrenden synts till. Sedan tillträdet 2022 och fram till och med början av november i år är aktien ned med 47,5 %. Och det finns anledning till det. I den senaste kvartalsrapporten ökade omsättningen bara med 4 % och vinst per aktie, exklusive engångskostnader, föll från $1,09 till $1,03, motsvarande 5 %.

Vad som även hämmar aktiens utveckling är att Disney fortfarande gör en förlust på sin streamingstjänst. Förvisso minskade förlusten till -$0,5 miljarder (1,1), men detta berodde mer på minskade kostnader än ökade intäkter, då antalet prenumeranter fortsatte minska. Allt annat lika tyder det på att tjänsten med dess IP:n inte är tillräckligt priskraftig att vinna marknadsandelar över konkurrenter såsom Netflix.

Heroes fatigue har även hämmats försäljningen av merchandise och/eller licensierad försäljning via tredje part, som på grund av konsumenternas superhjältetrötthet minskat. Inte bara superhjältesegmentet såg minskad försäljning under det senaste kvartalet, utan även det för Star Wars respektive Toy Story. Förvisso tycks temaparkerna och kryssningarna gå desto bättre, men det ska tilläggas att jämförelsesiffrorna är relativt svaga.

Tittar vi på aktien så står det klart att den är mycket billig utifrån historiska vinster, men på rullande tolv månader är värderingen höga P/E 68,3 och EV/EBIT 25,4. Således tycks marknaden fortfarande hysa ett visst förtroende till Igers magiska kunskaper. Sagan om Disney får sin fortsättning i dag, onsdag, klockan 13.00 när bolaget presenterar sin årsrapport för det brutna räkenskapsåret 2023–2024. Kommer Iger visa sig Herkulesuppgiften mogen?

Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.

Förklarande artiklar

Dela med dig