Aktiespararna

E-handeln steg i november

Av Jessika Bouveng
19 december 20241 min lästid
E-handeln visar en positiv trend i november. Konkurrensen från de stora utländska bolagen oroar dock fortsatt.

E-handelsindikatorn hos Svensk Handel visade i november att e-handeln i Sverige omsatte 17,9 miljarder kronor. Det är en höjning med 25% jämfört med november förra året.

Svensk Handel skriver i ett pressmeddelande att utvecklingen drevs av Black Week och förberedelser inför jul.

“Det är mycket glädjande att november, som är e-handelns viktigaste månad, var så stark. Då e-handeln hittills i år visar en uppgång tyder mycket på att vi kan gå in i 2025 med en positiv känsla vilket är nödvändigt och välbehövligt efter flera tuffa år”, säger Per Ljungberg, innovationschef för Svensk Handel.

76% av svenskarna handlade online under november. Svensk Handel skriver att det är en av de högsta nivåerna som presenterats sedan 2020. Köpbeloppet per konsument ökade också från 2411 kronor förra november till 2851 kronor i år.

Svensk Handel fortsätter att varna för de utländska företagen Temu och Shein.

“En stor del av årets ökning beror på att svenskar handlar mer från utländska sajter. Vi tror på konkurrens, men konkurrensen måste ske på lika villkor”, säger Per Ljungberg.

LÄS MER: Trots hopp om bättre tider - svenskar planerar att spara under julen

LÄS MER: Julhandeln väntas öka i år - onlinejättarna oroar

Marknadsnyheter

Dela med dig