E-handeln visade styrka i juni men avsvalning i juli
"Intresset för e-handeln är fortsatt skyhögt. Andelen som gör sina inköp online har under de senaste månaderna legat på nivåer som överträffar vad vi såg under pandemin. Det visar på att potentialen är enorm för e-handeln även i framtiden", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Räntebesked blir viktigt
Omsättningen för e-handeln i juni kom in på 14,6 miljarder kronor och 11,8 miljarder kronor. Detta innebär en ökning på 17% respektive en minskning på 1% i jämfört med samma period förra året.
Julis minskning var att vänta, menar Per Ljungberg.
"Vi vet att hushållens ekonomi är ansträngd till följd av fortsatt höga räntor. Riksbankens kommande räntebesked blir viktigt, och Svensk Handel förespråkar en dubbelsänkning. Här har även regeringen ett ansvar i att leva upp till löftet om att arbeta för en återhämtning av hushållens köpkraft."
Vidare påpekar Per Ljungberg att det inte råder något tvivel om att e-handeln från tredje land tar allt större marknadsandelar. Han betonar att fri konkurrens är viktigt att skydda, men påpekar samtidigt att företag som Temu och Shein får agera under helt andra förutsättningar än svenska handelsföretag.
"Vi vill se att svenska politiker, på såväl EU som nationell nivå nu agerar i frågan".
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.