Electrolux bommar förväntningarna i Q3
Omsättningen sjönk 0,4 procent till 33 286 miljoner kronor (33 427). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 32 956. Den organiska försäljningstillväxten var 6,2 procent (-7,9).
"Ser vi på det tredje kvartalet, samtidigt som marknadsförhållandena i Europa och Nordamerika förblev utmanande, fortsatte vi att göra framsteg med våra kostnadsinitiativ", uppger avgående vd Jonas Samuelsson.
Rörelseresultatet blev 349 miljoner kronor (608), väntat rörelseresultat var 682. Rörelsemarginalen var 1,0 procent (1,8).
Justerat rörelseresultat uppgick till 717 miljoner kronor (314), väntat var 933, med en justerad rörelsemarginal på 2,2 procent (0,9).
Under förberedelserna för att avyttra icke-kärntillgångar har bedömningen gjorts att Zanussi-varumärket kommer att vara mer värdeskapande som en del av koncernens licensieringsverksamhet. Det totala potentiella värdet av avyttringar av icke-kärntillgångar förväntas för närvarande därmed bli lägre än tidigare kommunicerade 10 miljarder kronor, skriver Electrolux i rapporten. Slutförandet av avyttringen av verksamheten inom varmvattenberedare i Sydafrika förväntas ske under det fjärde kvartalet.
"Vårt strategiska initiativ för att avyttra icke-kärntillgångar fortskrider i olika hastighet, med anpassningar i takt till den geopolitiska situationen och till marknadsförhållandena", skriver Electrolux-chefen.
Electrolux upprepar sina marknadsutsikter för helåret. Negativt i Europa, Asien-Stillahavsområdet, neutralt för Nordamerika och positivt för Latinamerika
Utsikter framöver
Utsikter för affärsverksamheten, jämfört med motsvarande period föregående år, upprepas också utsikter för volym/pris/mix, investeringar i bland annat innovation och kostnadseffektiviseringar. Externa faktorer sänks till neutralt, från tidigare positivt. Investeringar bedöms nu bli cirka 5 miljarder kronor, tidigare prognos 5-6 miljarder.
"När konsumentefterfrågan på våra viktigaste marknader väl återhämtar sig, har vi ett bra utgångsläge att till fullo dra fördel av vår position inom utvalda mellan- och premiumkategorier med vårt konkurrenskraftiga produkt- och serviceerbjudande", uppger Samuelsson.
Han fortsätter.
"Våra viktigaste prioriteringar är att fortsätta att exekvera på, och ytterligare accelerera, våra ambitiösa produktkostnadsminskningar och vår konsumentfokuserade innovation, detta genom att dra fördel av vår förenklade organisation, för att fortsätta att återställa marginalerna och återgå till lönsam tillväxt."
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.