Vinstmiss från Electrolux - aktien rasar
Rapporten tas inte emot väl och aktien rasar med 10% i den inledande handeln.
Omsättningen sjönk 5,2% till 33 427 miljoner kronor (35 244). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 33 942. Den organiska försäljningstillväxten var -7,9% (1,2).
"Vi fortsatte att exekvera väl på vårt program för kostnadsbesparingar för koncernen och omställning i Nordamerika. Det utmanande marknadsläget med efterfrågan i huvudsak driven av nödvändiga produktbyten, konsumenter som skiftade till lägre prissegment och hög kampanjaktivitet, motverkade dock större delen av kostnadsbesparingarna på 2,4 miljarder kronor", säger vd Jonas Samuelsson i en kommentar.
Rörelseresultatet blev 608 miljoner kronor (-385). Rörelsemarginalen var 1,8%. Rörelseresultatet inkluderade en tidigare annonserad positiv engångspost om 294 miljoner kronor från avyttringen av fabriken i Nyíregyháza i Ungern.
Justerat rörelseresultat uppgick till 314 miljoner kronor (-35), med en justerad rörelsemarginal på 0,9%.
Resultatet före skatt var 75 miljoner kronor (-786).
Resultatet efter skatt blev 123 miljoner kronor (-605), analytikerkonsensus 450.
Resultat per aktie hamnade på 0,46 kronor (-2,23).
"Konsumentsentimentet relaterat till köp av kapitalvaror förväntas fortsätta vara negativt påverkat av den höga inflationen och högräntemiljön under resterande delen av 2023. Givet den höga kampanjaktiviteten reviderar vi dock marknadsutsikten i termer av antalet enheter för Nordamerika för helåret 2023 till att vara neutral jämfört med tidigare negativ, medan vi fortsätter att förvänta oss att den totala marknadsutvecklingen i termer av värde kommer att vara negativ i regionen", säger Samuelsson om framtidsutsikterna.
Electrolux utökar kostnadsbesparingsprogram
Bolaget har meddelat nya åtgärder i sitt kostnadsbesparingsprogram. Electrolux stärker sina tidigare kommunicerade kostnadsbesparingar. Cirka 3 000 tjänster beräknas påverkas.
Åtgärderna förväntas resultera i nettokostnadsbesparingar på över 10-11 miljarder kronor under 2024 jämfört med 2022, jämfört med det tidigare kostnadsbesparingsmålet på över 7 miljarder kronor, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Omstruktureringskostnaden väntas landa på 2-2,5 miljarder kronor under det fjärde kvartalet 2023.
"Det nya målet består av nettokostnadsbesparingar från Kostnadseffektivitet och Investeringar i innovation och marknadsföring, sammantaget. För 2023 är målet att uppnå kostnadsbesparingar på cirka 6 miljarder kronor jämfört med föregående år och jämfört med det tidigare målet på minst 5 miljarder kronor", säger Jonas Samuelson.
Bolagets ambition är att återställa marginalerna, som tagit stryk i spåren av den "fortsatt svaga konsumentefterfrågan och konkurrenstrycket i marknaden." Framförallt har marknaden i Nordamerika sett en ökande prispress.
Electrolux står fast vid målet om att leverera en rörelsemarginal på minst 6% på medellång sikt.