Embracer redovisar lägre resultat än väntat
"Vi är glada att kunna presentera ännu ett stabilt kvartal för Embracer Group som överlag levererade enligt ledningens förväntningar", inleder Lars Wingefors i sina kommentarer.
Omsättningen steg 128,3 procent till 11 622 miljoner kronor (5 091). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 10 976. Den organiska försäljningstillväxten var -3 procent, vilket delvis förklaras av en svår jämförelseperiod och att antalet lanseringar inom PC/Console var begränsat.
Rörelseresultatet blev 226 miljoner kronor (-259). Rörelsemarginalen var 1,9 procent.
Justerat rörelseresultat uppgick till 2 009 miljoner kronor (1 130), väntat var 2 431, med en justerad rörelsemarginal på 17,3 procent (22,2).
Resultatet före skatt var 1 595 miljoner kronor (-1 099).
Resultatet efter skatt blev 1 493 miljoner kronor (-1 236).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 2 813 miljoner kronor (1 048). Fritt kassaflöde förbättrades till 1 722 miljoner kronor (22), vilket förklaras ha överträffat ledningens förväntningar.
Upprepar helårsprognosen
Embracer upprepar helårsprognosen för räkenskapsåret 2022/2023 om ett justerat rörelseresultat på 8,0-10,0 miljarder kronor. Prognosen för 2023/24 upprepas också där siktet är inställt på ett justerat rörelseresultat om 10,3-13,6 miljarder kronor.
"Som tidigare kommunicerats innehåller prognosen olika utfall gällande partner- och licensavtal med ett flertal industripartners som väntas slutföras under räkenskapsåret 2022/23. I Mobile Games-segmentet räknar vi med säsongsmässigt lägre aktivitet och lägre annonspriser under Q4. Inom Tabletop Games-segmentet förväntar vi oss den säsongsmässigt lägsta aktiviteten och en Justerad EBIT marginal som ligger i linje med historiska mönster under innevarande räkenskapsår", uppger Lars Wingefors.
Totalt har Embracer 94 projekt som planeras att lanseras helåret 2023/2024, varav 58 projekt är icke-offentliggjorda.