Aktiespararna

Exklusivt med H&M-Persson: "Det är nu vi ska börja skörda"

Av Redaktionen
5 december 20232 min lästid

H&M-vd:n Karl-Johan Persson om: aktiekursen, konkurrensen, digitaliseringen – och arvet efter grundaren Erling Persson.

Karl-Johan Persson firar i dagarna åtta år som vd för H&M, jämfört med de dryga fem år som är den genomsnittliga tiden för en storbolags-vd på Stockholmsbörsen.

– Jag har vuxit upp med företaget och jobbade här på somrar och helger som ung. Jag älskar verkligen H&M och företagskulturen.

Karl-Johan Persson beskriver sig själv som en tävlingsmänniska.

– För mig är det viktigt att inte bara tänka på nästa kvartal utan många, många år framåt. Vi ska växa långsiktigt.

Digital omställning

När rapporten för det första kvartalet publicerades backade aktien – trots bättre vinst än väntat. Anledningen var bland annat oro för hur modejätten klarar den digitala transformationen, som ändrar spelreglerna för detaljhandeln snabbare än vad de flesta räknat med.

Hur ser du på kritiken om att H&M är sena i sin digitala omställning, jämfört med till exempel den spanska konkurrenten Inditex?

– Jag håller inte med om att vi skulle vara sena. Men de investeringar vi gjort och de initiativ vi har ser jag att vi kommer att bli ledande inom detta område, säger Karl-Johan Persson

Med Karl-Johan Persson som vd har H&M satsat på att utveckla IT-system från grunden, med bland annat auto­matiserade logistiklösningar, avancerad dataanalys som beslutsstöd och integration av onlineförsäljning med över 4 000 butiker.

– Vi hade kunnat göra lite enklare lösningar för att snabba upp tempot kortsiktigt, men det har vi valt att avstå ifrån. Jag känner mig glad över att vi lagt en stabil, skalbar och flexibel grund, som kommer att hålla under många år framöver och som vi kan bygga vidare på.

Dela med dig