Aktiespararna

Experten inför H&M:s ödesdag: ”Gör de rätt kan aktien klättra”

Av David Flatbacke-Karlsson
13 februari 20184 min lästid

Sällan har spänningen inför ett event signerat ett bolag på Stockholmsbörsen varit så stor.
Finanssverige är på tårna inför H&M:s kapitalmarknadsdag.
Aktiespararnas marknadsbevakningschef är tydlig med vad han vill se.
– Att de erkänner att de har hamnat på efterkälken, men att de nu kommer att adressera problemen på rätt sätt, säger Claes Folkmar.

Tidigare hyllade och populära H&M har en ytterst motig tid i färskt minne.

Klädjätten har fått kritik för nästan allt som ryms inom sin strategi – och aktien har rasat över 40 procent.

Bolagets kapitalmarknadsdag är monumental för att vinna tillbaka en svårflörtad aktiemarknads förtroende.

På onsdagen väntar dagen med ett stort ”D” när H&M arrangerar sin första, historiska kapitalmarknadsdag i Stockholm.

– Det är nästan en nu eller aldrig-situation för ledningen att återfå förtroendet från aktieägare på marknaden, säger Aktiespararnas vd Joacim Olsson till den brittiska affärstidningen Financial Times.

Är på efterkälken

Det går inte att komma ifrån att klädjätten knappast befinner sig i en glansperiod. H&M har fått kritik av både storägare, experter och småsparare – om allt från vd:n Karl-Johan Perssons agerande till e-handelns utveckling, vikande försäljningssiffror och utformningen av butikerna.

Småspararfavoriten H&M, som har långt över 250 000 aktieägare, har fått se sin aktien backa med nästan 42 procent sett över det senaste året och handlas till de lägsta nivåerna på nära tio år.

Aktiespararnas marknadsbevakningschef är en av många som är ytterst förväntansfulla inför kapitalmarknadsdagen.

– Jag vill se att de erkänner att de har hamnat på efterkälken, men att de nu kommer adressera problemen på djupet. Att de tydligt visar hur de ska komma tillbaka till tillväxt och hur de ska få stopp på marginalpressen. Om det nu går, säger Claes Folkmar.

”Det kommer de förmodligen att våga”

Claes Folkmar menar att det är av största vikt att H&M ger en ordentlig beskrivning av hur situationen med ett växande varulager ska hanteras.

– En del av H&M:s problem är att de uppfattas som ett ”reaföretag”. Just för att de ständigt har problem med för stora lager, vilket gör att kunderna väntar med att köpa.

Vilken typ av besked tror du att det kommer att bjudas på?

– Förmodligen kommer bolaget att våga adressera alla stora frågor. Däremot blir det troligen inga signaler om ett vd-byte, menar Claes Folkmar.

Det krävs för att få aktien att lyfta

Investerarna sitter som på nålar och kommer att tolka allt som sägs in i minsta detalj. Budskapen kommer förstås att avspegla sig i hur aktien presterar på onsdagen, betonar Claes Folkmar.

– Om bolaget kommunicerar rätt och om rätt saker kan nog aktien klättra en del. Men om det blir lite överslätande igen så faller aktien.

Aktiespararnas marknadsbevakningschef, som har över 20 års erfarenhet inom finansbranschen som bland annat fondförvaltare, lyfter fram att kapitalmarknadsdagen är ytterst viktig för H&M:s framtid. Men det gäller att leverera mer för att aktien ska stiga även på sikt.

– Om aktien ska vända i år krävs tydlighet på kapitalmarknadsdagen och framöver samt att H&M visar på vissa gradvisa förbättringar i de kommande rapporterna. Förväntningarna är lågt ställda och de flesta analysfirmor och förvaltningsorganisationer, i synnerhet i Sverige, är skeptiska till bolaget och aktien. Det underlättar positiva överraskningar under året, säger Claes Folkmar.

Dela med dig