Aktiespararna

Fredrikson om Fingerprints historiska order: "Bevis på ledande position"

Av Nyhetsbyrån Direkt
7 juni 20172 min lästid

Fingerprint Cards är involverat i den första riktiga ordern gällande biometriska betalkort - ett viktigt steg i uppbyggnaden av det nya marknadssegmentet enligt bolagets vd Christian Fredrikson.

"Det är ett bevis på att vi är den ledande spelaren och kommer att vara det inom smarta kort också. Vi har ett tiotal piloter i gång och jobbar med alla stora partner, det är ett helt ekosystem som ska komma i gång. Vi är den enda aktören som har volymkapacitet och volymkunskap", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

Kommentaren kommer efter att FPC uppgett att bolagets sensor är med i order som samarbetspartnern inom biometriska betalningslösningar, Zwipe, har fått från två aktörer inom betalkort.

"Det är fint att vara med tillsammans med Zwipe i marknadens första riktiga kommersiella order på kontaktlösa betalkort", säger han.

Christian Fredrikson förklarar att det i marknaden tidigare har pågått tester och piloter inom smarta betalkort, men att Zwipes två order enligt Fingerprint Cards bedömning är de första kommersiella beställningarna.

Zwipes order kommer från en kund i Asien och en global stor, så kallad tier 1, korttillverkare. Betalkorten med Zwipes biometriska betallösning väntas lanseras under tredje och fjärde kvartalen i år.

Betalkorten kan användas både i kontakt med transaktionsterminaler och kontaktlöst, då man inte behöver sätta in kortet i terminalen. Korten är också batterilösa, då själva betalterminalen bidrar med den nödvändiga kraften för att genomföra transaktionen med kortet.

Christian Fredrikson beskriver Zwipe-ordrarna som ett viktigt steg i den kommersiella uppbyggnaden av marknaden för smarta kort.

"Sedan måste volymkapaciteten byggas upp och hela kedjan måste fungera. De finansiella flödena måste komma in och säkerhetslösningarna måste anpassas", säger han.

Han upprepar också den tidigare kommunicerade bedömningen om att marknaden för smarta kort uppgår till ett ensiffrigt antal miljoner i volym i år, för att öka till tiotals miljoner kort 2018 och hundratals miljoner under 2019.

Dela med dig