Aktiespararna

Handlarna stålsätter sig inför svåra månader

Av Finwire/Redaktionen
27 september 20232 min lästid
Fortsatt höga kostnader, i kombination med en vikande försäljning gör att handlarna nu stålsätter sig för vad som ser ut att bli svåra höst- och vintermånader. Det visar Svensk Handels senaste Handelsbarometer.

Även e-handeln, som uppvisade en uppgång i förra månaden, backar nu till följd av en stor nedgång i förväntningar på framtida försäljning. Samtliga delsegment noteras till under det neutrala värdet, vilket innebär att man ser pessimistiskt på de kommande tre månaderna utifrån antalet anställda, försäljning och den egna verksamhetens lönsamhet. Så har det varit i 16 månader.

“Vi är tyvärr inte överraskade över månadens resultat. Även fast det finns företag som går mot strömmen kommer man inte ifrån att utmaningarna blir allt svårare för många av våra medlemmar../../..Vi ser framför oss den tuffaste hösten och vintern på länge”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Framtidsförväntningarna inom butikshandeln faller för andra månaden i rad, ner 2,2 enheter till 76,4. Det är främst lönsamheten som oroar, särskilt inom dagligvaruhandeln.

“Konsumtionsutrymmet minskar för varje månad som går, vilket slår hårt mot en bransch som är beroende av just konsumtion”, säger Larsen.

Framtidsförväntningarna bland e-handlarna minskar med 7,2 enheter till 84,4. Tappet är som störst när det kommer till tron kring framtida försäljning, ner 12,4 enheter.

“Vi hade hoppats på att delbranschen skulle uppvisa en större framtidstro denna månad, givet att stora försäljningshögtider, exempelvis Black Friday, stundar. Men månadens siffror är en indikation på att e-handlarna själva tror på mindre aktivitet”, säger Larsen.

Marknadsnyheter

Dela med dig