Rapportmiss från H&M - aktien backar
Omsättningen steg 3,1 procent till 55 333 miljoner kronor (53 669). Utfallet kan jämföras med Bloombergs analytikerkonsensus som låg på 55 836. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 2 procent. Antalet butiker var 3 procent färre jämfört med året innan.
“Försäljningsutvecklingen var god i västra, södra och östra Europa med positiv utveckling i bland annat Tyskland och Polen. Onlineförsäljningen fortsatte att utvecklas väl vilket är ett kvitto på att kunderna uppskattar vår uppgraderade digitala butik”, kommenterar vd Daniel Ervér.
Försäljningen i mars väntas öka med 1 procent i lokala valutor jämfört med fjolåret.
Enligt Ervér fortsätter optimeringen av butiksportföljen genom nedläggningar av utvalda butiker.
“I kvartalet gick vi in med nästan 120 färre butiker jämfört med samma tidpunkt föregående år och vi nettostängde 40 butiker under perioden”, säger han.
Bruttoresultatet blev 27 169 miljoner kronor (27 655) väntat 28 241, med en bruttomarginal på 49,1 procent (51,5).
“Bruttomarginalen har i kvartalet påverkats av negativa externa faktorer, ökade prisnedsättningar samt investeringar i kunderbjudandet. Till följd av den svenska kronans förstärkning under första kvartalet har även valutaomräkningseffekter påverkat bruttomarginalen negativt i jämförelse med föregående år”, skriver bolaget.
Rörelseresultatet blev 1 203 miljoner kronor (2 077). Rörelsemarginalen var 2,2 procent (3,9).
“Lönsamheten i kvartalet påverkades negativt av en svagare bruttomarginal som i sin tur påverkades av negativa externa faktorer, ökade prisnedsättningar samt investeringar i kunderbjudandet. Vi bedömer att den negativa effekten från dessa sammantaget redan under andra kvartalet kommer att bli betydligt mindre än i första kvartalet”, säger Ervér.
Resultatet efter skatt blev 579 miljoner kronor (1 231).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 4 201 miljoner kronor (3 967).
Varulagret var högre med 9 procent till 41 008 miljoner kronor (37 630). Valutajusterat ökade det med 11 procent. “Högre inköpskostnader reflekterade i den svagare bruttomarginalen i första kvartalet förklarar majoriteten av varulagrets ökning”, skriver H&M. Sammansättningen beskrivs som god.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.