Aktiespararna

H&M-Persson optimistisk – trots resultatsmällen: ”Kommer se förbättringar”

Av David Flatbacke-Karlsson
28 juni 20187 min lästid

Ett tufft första halvår läggs till handlingarna.
H&M har fortsatt flera svåra utmaningar framför sig.
Men klädjätten räknar med en bättre andra hälft av 2018 – och är övertygad om att det går vinna aktiemarknadens förtroende igen.
– Strategin ligger fast och vi kommer att leverera på den, säger vd Karl-Johan Persson.

Det andra kvartalet innehöll en kraftigt minskad vinst och en i det närmaste oförändrad försäljning.

Ett redan stort varulager har ökat ytterligare.

Ändå är tongångarna positiva hos H&M.

H&M:s varulager fortsätter att växa. När det andra kvartalet summerades uppgick det till 36,3 miljarder kronor efter att ha blivit 13 procent större mätt i kronor. Totalt utgjorde varulagret över 18 procent av omsättningen på 60 miljarder kronor.

Flera bedömare menar att flera kunder kommer att invänta ännu större reor innan de handlar och att bristen på fullt pris kommer att belasta H&M ytterligare. Men småspararfavoritens vd manar till ett visst lugnt.

– Många gör kopplingen att det bara handlar om ett överlager. Men den absoluta majoriteten består av varor som är aktuella och som vi vill ha i lager. Det är säsongslösa varor som kan leva vidare länge och vissa äldre, mer säsongsbetonade som det ändå finns ett stort värde i, säger Karl-Johan Persson till Aktiespararen.

Samtidigt är Karl-Johan Persson långtifrån nöjd med försäljningsutvecklingen som har lagt grunden till att varulagret har blivit så pass mycket större.

– Vi har inte sålt som vi hade planerat under det första halvåret. Det beror till viss del på en generellt utmanande marknad, som genomgår en stor förändring, och på grund av att vi hade med oss för mycket varor in sedan tidigare.

Vad är det som har gått fel?

– Vi har dragits med obalanser i H&M-varumärkets sortiment. Det är här något som vi successivt rättar till. Vi har lärt oss mycket av misstagen som vi har gjort och kommer inte att göra om dem.

”Tuffare än vi hade trott”

H&M:s rörelseresultat stannade på lite över 6 miljarder kronor i det andra kvartalet. Det går att jämföra med en motsvarighet på 7,6 miljarder kronor samma period 2017.

– Tidigare har vi kommunicerat att vi gick ett tufft första halvår till mötes, men det blev ännu lite tuffare än vad vi hade trott.

Håller du fast vid bedömningen, som tidigare delgetts, om att det andra halvåret av 2018 kommer att bli bättre?

– Absolut. Vi räknar med att få se gradvisa förbättringar, säger Karl-Johan Persson.

H&M:s vd är, på det stora hela, nöjd med hur den allt viktigare e-handeln utvecklas.

– Det är fina ökningar, men ändå något lägre än vad vi hade hoppats på. Vi har haft vissa problem med automatiseringar i samband med ett nytt logistiksystem i Norden och det har påverkat leveranstiderna. Det här ska göra att kunderna får ett bättre H&M på lite sikt, men i början har det varit en del tekniska störningar.

E-handeln växer vidare

På kapitalmarknadsdagen i februari berättade H&M att handeln på nätet uppgick till 12,5 procent av omsättningen och 22 procent av rörelseresultatet 2017 och räknade med att den skulle växa med 25 procent 2018 och sedan med omkring 20 procent från 2019 och framåt.

– Den kommer absolut att växa snabbare än försäljningen i butiker och ta en större och större andel fram till 2022, understryker Karl-Johan Persson.

Karl-Johan Persson tydliggör att H&M fortsätter att jobba hårt för att förbättra försäljningen i H&M-varumärkets fysiska butiker. Per den 31 maj 2018 har H&M 4 801 butiker världen över. Planen är att öppna 390 nya butiker och stänga 150 stycken under året.

– Vi testar nya koncept för att höja kundupplevelsen. De ska vara inspirerande och få fler att vilja shoppa. Sedan kan det se ut på olika sätt beroende på hur stor butiken är. Många test visar på positiva tecken. Om vi ser att det sätter sig, att kunderna blir nöjdare och att vi säljer bättre så kommer vi absolut att skala upp.

Tror på sitt bolag

H&M:s aktie är upp cirka 2,5 procent vid 15.30-tiden och handlas för omkring 137 kronor. Sett över det senaste året är kursen dock ned 32 procent och de tre senaste åren har aktien rasat närmare 60 procent.

Både Karl-Johan Persson och övriga ledningen har ifrågasatts ordentligt. Han är noga med att betona att han förstår de flera hundratusentals småspararnas frustration.

– Klart att jag gör det. Kursen har inte utvecklats väl och vi har inte nått våra mål. Det är vi själva också väldigt besvikna över. Men strategin som vi jobbar med ligger fast. Den är helt rätt och kommer att ta H&M-gruppen till en ny nivå. Det kommer däremot inte att ske över en natt.

Aktiespararens David Flatbacke-Karlsson i samtal med Karl-Johan Persson i anslutning till H&M:s kapitalmarknadsdag i februari.

Hur lång tid kommer det att ta innan en tydlig vändning kan skönjas?

– Det handlar om olika delar som kommer att kicka in vid olika tillfällen. Vissa saker kommer att ta längre tid än andra. Marknaden går igenom ett enormt skifte och det är vi ödmjuka inför. Våra medarbetare gör ett jättebra jobb. Vi kan bara fokusera på att utveckla bolaget. Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas.

Karl-Johan Persson anser att sina egna och ordförande, tillika sin far, Stefan Persson stora aktieköp på sistone är en indikation kring hur positiv synen på bolaget är.

– Vi tror stenhårt på H&M och är väldigt långsiktiga. Jag är optimistisk.

Den senaste köpräden, som gjordes under ett par veckor fram till dess att ”30-dagarsregeln” där insynspersoner inte får handla aktier före släppet av en kvartalsrapporten, har gjort att Stefan Persson med familj nu äger 44,9 procent av aktierna och 73,2 procent av rösterna i H&M.

Rykten, vilka Stefan Persson själv förnekat i en intervju med Breakit, har gått angående att H&M kan vara på väg att köpas ut från Stockholmsbörsen i och med det utökade ägandet.

– Det kan jag inte kommentera. Vi är på börsen nu och får förhålla oss till det, säger Karl-Johan Persson.

FAKTA

Karl-Johan Persson om …

Utvecklingen på de olika marknaderna: ”Totalt sett är jag inte nöjd med försäljningen, men det har gått väldigt bra i Norden och inte minst i Sverige. Vi tar marknadsandelar. Ett tecken på att vi gör något rätt. Sedan ser det helt olika ut i olika länder. Det beror på att marknadsförutsättningarna varierar från land till land.”

Lanseringen av nya varumärket Afound: ”Vi har öppnat två butiker och en digital marknadsplats där vi säljer andra varumärken till fyndpriser. Starten har varit riktigt bra och vi kommer att satsa vidare på Afound.”

Hur H&M ska bli mer framgångsrikt inom sitt produktutbud: ”Det gäller att hitta en bra mix mellan pris och kvalitet. Jag är säker på att vi kommer att kunna ha en bra försäljningsutveckling både på nätet och i fysiska butiker.”

Dela med dig