Aktiespararna

H&M:s smäll – missar försäljningsprognos: ”Jättejobbig krisstämpel”

Av Redaktionen
15 juni 20182 min lästid

Pressade klädjätten levererar svagare försäljningssiffra än väntat.
– H&M har en oförändrad försäljning trots att de har ökat butikerna. Det är tyvärr en jättejobbig krisstämpel, säger Dagens Industris expert Anders Hägerstrand till DI TV.

Hennes &Mauritz försäljning var oförändrad i det andra kvartalet (mars-maj), jämfört med samma kvartal året innan då försäljningstillväxten var 5 procent.

Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.

Enligt SME Direkt hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 0,5 procent.

– Det är inte den vändning H&M behöver. Det här är inte bra, men det är ingen katastrof. Tror aktien faller till 130 kronor i dag, säger Dagens Industris analytiker Anders Hägerstrand till DI TV.

Försäljningen exklusive moms uppgick till 51.983 miljoner kronor (51.383). Analytiker hade räknat med 52.983 miljoner kronor, enligt SME Direkt.

Totalt antal butiker per den sista maj uppgick till 4.801 jämfört med 4.498 vid samma tidpunkt året innan.

– H&M har en oförändrad försäljning trots att de har ökat butikerna. Det är tyvärr en jättejobbig krisstämpel, säger Anders Hägerstrand.

Anna Svahn, Feminvest, menar att småspararfavoriten har ett och annat att bevisa.

– Om vädret är bra och H&M fortsätter backa, trots att alla parametrar man skyllt på är borta, då innebär det att kunder lämnar H&M för andra, säger hon till Dagens Industri.

Efter en dryg halvtimmes handel var H&M:s aktie ned 3,3 procent.

Nästa smäll för H&M:s aktieägare kan komma redan den 28 juni när nästa delårsrapport publiceras.

– Jag tror att H&M:s rapport kommer vara närmast katastrofalt dålig, säger börsprofilen Anna Svahn till DI.se.

Redaktionen/Nyhetsbyrån Direkt

Dela med dig