Aktiespararna

Hungrig matjätte med vinstaptit: ”Trycket har ökat”

Av David Flatbacke-Karlsson
5 juni 201813 min lästid

Per Strömberg har varit vd för Ica Gruppen i närmare sex år.

Ica Gruppens vd Per Strömberg om de nya konsumenterna, digitaliseringen, vinstmålet – och aktieägarvärde.

Per Strömberg är inne på sitt sjätte år som vd för det börsbolag som nästan alla svenskar har någon form av relation till.

– Vi har satt en ny företagsstruktur och gjort ett tiotal förvärv och avyttringar. Det känns som om strukturen vi nu satt gör att vi kommer ge oss förutsättningarna för att ytterligare utveckla våra verksamheter och att stå oss starka framöver.

Ica Gruppen, som tidigare hette Hakon Invest, har varit en utmärkt placering långsiktigt. Sedan noteringen den 8 december 2005 är kursen upp omkring 250 procent. Under Per Strömbergs tid i bolaget har aktien stigit med cirka 155 procent.

– Klart att vi följer hur aktien går. Men inget blir bättre av att sitta och titta på börsskärmen hela tiden. Jag lägger fokus på att bolaget ska utvecklas i rätt riktning. Om det går bra för Ica kommer det även att avspegla sig i aktiekursen på längre sikt.

Aktiespararen träffar Per Strömberg på huvudkontoret i Sundbyberg, strax norr om centrala Stockholm, en kall och snöig februarionsdag. Känslan i rummet påminner inte riktigt om hur det ser ut i någon av Icas cirka 1 300 butiker i Sverige. De flesta har besökt en Ica-butik av något slag och många privatsparare äger aktien.

Dagligvarujätten har fyra olika, fysiska affärskoncept i Sverige. Ica Supermarket, den traditionella Ica-butiken, lokala Ica Nära och betydligt större Ica Kvantum och Maxi Ica Stormarknad.

– Indelningen i olika profiler för butikerna gjordes runt millennieskiftet. Vi identifierade olika sätt att handla på. Koncepten ska kunna möta alla olika typer av behov. Det finns de som vill handla snabbt och smidigt och så finns det matälskare som vill kunna välja bland alla delikatesser, säger Per Strömberg.

Stormarknaderna har ofta ett betydligt bredare utbud än endast dagligvaror. Det är vanligt förekommande att hitta apotek, bagerier och spelbutiker i butikerna som sällan är placerade i en stadskärna.

– Stormarknaderna ska vara spännande destinationer och ge ett mervärde till kunderna. Det går att göra enklare ärenden, som att hämta ut en medicin, i samma veva som du handlar.

Stark utveckling online

De fysiska dagligvarubutikerna är ryggraden i Ica Gruppen. Ica Sverige har en marknadsandel på omkring 36 procent och är störst i klassen, berättar Per Strömberg. Den kraftigaste tillväxten i Ica Sverige finns inom e-handelssegmentet.

– 2017 växte vår e-handel med 50 procent. Marknaden i sig växte med cirka 20 procent.

Han betonar samtidigt att den digitala handeln utgör en liten del av Ica Sveriges totala omsättning. Förra året stod den för 1,2 miljarder kronor och bidrog med cirka 1 procent till den sammanlagda försäljningen av 106,4 miljarder kronor.

– Nu har vi däremot blivit så stora att det inte längre räcker att plocka varorna i butiker. Vi kommer att öppna ett centralt plocklager för e-handel i Stockholm och utgå därifrån. Vi ser en stor efterfrågan i storstadsområdena, understryker Per Strömberg.

Vilka fördelar ger satsningen er?

– Det blir mer rationellt och enklare att plocka varorna samt distribuera ut dem. Den ger oss bättre utkörningsmöjligheter.

Snittvärdet på en beställning som läggs på nätet uppgår till cirka 1 100 kronor. På längre sikt ser Ica en utveckling där e-handeln, precis som den gör i Storbritannien i dag, står för cirka 6–7 procent av den totala dagligvarumarknaden.

– Det är inte orimligt att tro att vi kommer upp i sådana tal. Inte minst i de större städerna.

Per Strömberg återkommer flera gånger om till hur viktigt det är att hänga med i de snabbt förändrade trenderna för att kunna bibehålla och utveckla sin position på marknaden. För att bli ännu mer kvicka har Ica startat den digitala innovationshubben Icax.

– Icax ska fånga upp både interna och externa idéer. Det kan handla om allt från förvärv till potentiella partnerskap och nya erbjudanden. Just nu har vi 200 spännande idéer i hubben. Förhoppningen är att få ut någonstans mellan två till fyra idéer på marknaden i år.

En idé från Icax är redan på väg ut. Ica Spara, som bygger på AI-liknande teknik, ska ge bolaget en större förståelse för hur kunderna tänker och handlar och ge kunderna tips om hur de kan spara.

– Vi kan ta in data och få en bild av vad kunderna är ute efter. Datan kommer inte bara från hur de agerar i våra butiker, utan även från hur de beter sig i andra handelssammanhang. Det gör det enklare för oss att rikta specifika erbjudanden mot kunderna.

Den svenska dagligvaruhandeln är hjärtat och själen som formar Ica Gruppens identitet.

2017 summerades som ett bra år för Ica Gruppen. Koncernen, där dagligvaruhandeln i Sverige är nyckeln och står för över 70 procent av försäljningen, växte med 3 procent omsättningsmässigt. Lika mycket steg rörelseresultatet som landade på 4,6 miljarder kronor.

Per Strömberg ser på starten av 2018 ur flera perspektiv. Den underliggande försäljningsökningen uppgick till 3,5 procent, totalt såldes produkter för 27,1 miljarder kronor, men rörelseresultatet tog stryk av ett par faktorer och uppgick till 972 miljoner kronor.

– Vår lönsamhet och marginal pressades av bland annat valutaeffekter och höga omställningskostnader mot ett mer digitalt tänk. Vi kommer att vidta åtgärder för att säkerställa marginalen.

Han är väldigt nöjd med hur året inletts ur en e-handelsaspekt.

– Det rullar på bra. Vi ser att vår modell fungerar.

Fick förvärvsnobb

Ett av Ica Gruppens viktigaste affärsben går att hitta i Baltikum. Bolagets butiker i Estland, Lettland och Litauen går under varumärket Rimi Baltic och uppgår till över 250 stycken till antalet. I december 2016 förvärvades även aktören Iki, men konkurrensmyndigheten satte nyligen stopp för planerna.

– Det hängde på att vi skulle sälja av 17 butiker. Vi är förvånade och besvikna över beslutet. Alla köparna hade tidigare godkänts av en förtroendeman som utsetts av konkurrensmyndigheten för att bedöma köparna och avtalen.

Hur ser du på framtiden i Baltikum?

– Vi har en stark position. Rimi upplevs som ett premiumvarumärke. Det finns konkurrenter som satsar mer på lågpris, men vi anses vara bland de bättre på sortiment och kvalitet och har finare butiker.

Per Strömberg anser att de baltiska ekonomierna i sin helhet går väldigt starkt för tillfället. Länderna har återhämtat sig utomordentligt sedan krisen 2010–2011.

– Det är nästan så att det går att se en liten överhettning. Hög inflation och löneinflation. Den baltiska marknaden växer betydligt mer än vad den svenska gör.

Dagligvarubranschen är inte känd för att ha den högsta tillväxten årligen. I Sverige konkurrerar Ica med mer etablerade spelare som Axfood, som driver butikskedjorna Hemköp och Willys, och Coop samt lågprisaktörer som Lidl och Netto. På onlinesidan utmanar bland andra uppstickarna Hemfrid och Axfoodägda Mat.se.

– Trycket har helt klart ökat. Nya, renodlade aktörer tillkommer ständigt. Det gäller verkligen att vara på tå.

Per Strömberg lyfter fram att det går att se en bekvämlighetstrend bland den svenska befolkningen.

– Därför är det viktigt att vi har fina färdigmatslösningar att erbjuda. Även digitalt. Vi kan erbjuda allt från färdiggräddad pizza, till hamburgare och sushilösningar i våra butiker.

Per Strömberg sätter butiksutvecklingen i flera perspektiv.

– Färre och färre kommer att ha bil. Det är viktigt att ha bra butiker centralt för att kunna kompletteringshandla. Sedan kommer butiker på mindre orter i Sverige att kunna få det kämpigt i takt med att fler flyttar till storstäderna.

Unik kultur

Ica Gruppens uppbyggnad är en speciell sådan. Varje handlare får, oavsett storleken på butiken som denne basar över, fria tyglar när det kommer till att strukturera upp sin butik och välja vilka typer av varor som ska prioriteras.

– Ica-idéen går ut på fria företagare i samverkan. Handlarna får en stor frihet att driva sin egen butik och ansvara för sin egen resultaträkning. De vet bäst själva vad kunderna i just deras område vill ha. Men alla förbinder sig också att spela inom vårt totala system, säger Per Strömberg.

Logistiska upplägg och vissa centrala tjänster är lika för samtliga butiker. Kulturen runt Ica är uppmärksammad. Per Strömberg är tydlig med att lagkänslan är stor.

– Entreprenörskapet är stort. Sammanhållningen betyder mycket. Vi vågar verkligen utmana varandra.

Ica-handlarnas Förbund äger över 50 procent av aktiekapitalet och rösterna i bolaget.

– Det fungerar väl och stärker engagemanget över tid. Sedan har vi en stark kompletterande ägare i Industrivärden. Det är viktigt för oss med starka och långsiktiga ägare.

Per Strömberg beskriver sig själv som en person som gärna bjuder på ett leende när möjlighet ges. Han är noga med betydelsen av att ha människor med olika typer av färdigheter runt sig.

– Jag är i behov av folk som kan komplettera mig med spetsegenskaper som jag själv inte har.

Per Strömberg har haft som vision att se fler kvinnor ta plats långt fram i Ica-ledet.

– Det var 27 procent kvinnor i ledningen när jag började. Nu är det 47 procent.

Nära målet

Den senaste tiden har Ica gjort en hel del omstruktureringar. Ica Norge, plus dess fastigheter, har sålts och Inkclub avyttrats. Ica Banken har fått en ny inriktning och Hemtex koncept har också förändrats.

– De här verksamheterna måste ha en bra lönsamhet och ha bra synergier med dagligvaruhandeln om de ska vara med inom Ica Gruppen. Ica Fastigheter finns till exempel för att säkra bra lägen åt butikerna, säger Per Strömberg.

Ica Gruppens målsättning är att ha en rörelsemarginal om 4,5 procent på koncernnivå. Den hamnade på 4,4 procent 2017.

– Vi är nära och har en hög lönsamhet på internationell nivå trots att vi har tagit en del integrationskostnader.

Per Strömberg tror mycket på Apotek Hjärtat.

Det här är Per Strömberg

Född: 1963 i Stockholm.

Utbildning: Examen i internationell ekonomi, med fransk-engelsk inriktning, vid Uppsala universitet.

Karriär: Började på Marabou, som sedan köptes upp av Craft Foods och hade olika ledande roller inom koncernen. Blev vd för Sardus 2005. Koncernchef för Lantmännen från 2006–2012. Vd för Ica Gruppen sedan 2012.

Andra uppdrag: Föreslagen som styrelseledamot i Byggmax.

Per Strömberg om …

Hur det går för Apotek Hjärtat: ”Vi har 30 procent av marknaden och knaprar in på något större statliga Apoteket AB. Vi har varit framgångsrika, vuxit med omkring 80 procent och stärkt vår position.”

Egna varumärken i butikerna: ”De utgör omkring 25 procent av försäljningen nu. Vi tror att det kan växa vidare.”

Vilken typ av butiker som kommer att öppnas: ”Målet är att öppna 10–14 nya butiker årligen. Formaten kommer att variera, även om det blir ett visst fokus på stormarknader. Vi ser ljusare på framtiden i större- och medelstora städer.”

Hållbarhetsfokus: ”Vi har som mål att vara helt klimatneutrala 2020. Det är få som har så höga ambitioner. Vi ska vara en bra arbetsplats.”

Sin favoritprodukt i sortimentet: ”Jag gillar verkligen Ica Selections apelsinjuice. Det är den i särklass mest prisvärda varan på marknaden (skratt).”

Framtida trender inom dagligvaruhandeln: ”Vi kommer att få se mer fokus på ekologi och hälsa. Här gäller det att vara lyhörd. Sedan kommer pris att bli en ännu viktigare faktor. Om du går till något av företagen inom Ica för att handla, ska du veta att du får produkter av hög kvalitet.”

Dela med dig