Aktiespararna

Investmentbolaget har fyra nya innehav - bytt taktik?

Av Cristofer Andersson
13 december 20235 min lästid
Cristofer Andersson är analytiker på Aktiespararna.
Under 2023 har investmentbolaget Öresund gjort flera förändringar i sin portfölj, nu senast med att köpa in Volvo. Med detta summeras det hittills gångna året med fyra nya innehav, där samtliga har gemensamt att de är stora och frikostiga med utdelningar. Har investmentbolaget bytt strategi?

Fyra nya innehav för Öresund

Förra veckan skickade Öresund ut sina återkommande meddelanden om aktuellt substansvärde. I dessa redogörs även för eventuella nya innehav, eller försäljningar. Något kring sistnämnda kommunicerades inte, men däremot fick investmentbolaget med Mats Qvibergs som ordförande flera marknadsaktörer att sätta kaffet i vrångstrupen – nytt innehav per sista november är Volvo Lastvagnar. Fram till och med pressmeddelandet äger Öresund 400 000 aktier, motsvarande 89 mkr, i Volvo. Posten har således en vikt om 2,3 % i den totala portföljen och intar således platsen som det tionde största innehavet.

Agerandet följer ett nytt mönster som kunnat skönjas under året, där de tidigare investeringarna i mindre och ibland olönsamma bolag, såsom Ovzon och Catena Media, frångåtts och istället tycks fokus nu ha riktats mot mer stabilitet i större och lönsamma bolag. Per sista november materialiseras detta med de ”nya” innehaven i Tele2, Handelsbanken, Securitas och nyss nämnda Volvo Lastvagnar.

Utdelningstrenden kan stiga

Öresund har ingen uttalad utdelningspolicy som låter göra gällande att X procent ska delas ut, såsom att Arla Plast har som policy att dela ut 30–50 % av vinsten. Dock är investmentbolagets policy att dela ut så mycket att det, som ett investmentbolag, ska vara befriade från bolagsskatt. Detta uppnås genom att utdelningen minst uppgår till summan av:

· Utdelningsintäkter och andra finansiella intäkter

· En schablonintäkt motsvarande 1,5 % av marknadsvärdet av aktierelaterade instrument i värdepappersportföljen vid årets början.

· Minskat med finansiella kostnader samt övriga omkostnader.

Studeras utdelningshistoriken har utdelningen varit i stigande trend sedan 2014, om 2017 och dess extrautdelning exkluderas. Även Qviberg har vid flera tillfällen uttalat sig om att utdelningar är något som premieras och således finns en förståelse för de fyra nya innehaven.

Givet att bland annat Handelsbanken bedöms som överkapitaliserat och att Volvo sitter på en exceptionellt bedöms kunna stor kassa finns möjlighet för att aktieägare i Öresund de kommande åren kan få se den stigande utdelningstrenden fortsätta.

Med de nya innehaven delar Öresund sitt ägande med fyra andra investmentbolag. I Handelsbanken finns sedan tidigare Industrivärden och Lundbergs som stora ägare och i Securitas sitter Latour sedan länge på ett relativt stort innehav motsvarande 10,9 % av rösterna och 29,6 % av kapitalet. Slutligen delar koncernen även Tele2 med Kinnevik, som sedan tidigare äger 19,8 % av rösterna och 36,1 % av kapitalet.

Volvo köptes in kring ATH-kurser

Även om vi finner Volvo Lastvagnar som ett intressant och stabilt bolag kan vi inte negligera att inköpen av aktien skett på kurser kring dess ATH. Absolut är värderingen låg, såväl mätt i P/E som EV/EBIT, men detta till trots bedömer vi att nedsidan kan vara tämligen stor om en snabb, oförutsedd inbromsning av den globala ekonomin sker.

Med sin kassa, erfarna ledning och starka marknadsposition lär bolaget inte gå under, men vi befarar att marknadsaktörerna inte förmår att se dagens Volvo för vad det är, utan istället minns dess utsatthet under finanskrisen, då orderläget blev negativt. ” Från tolv månaders leveranstid på lastbilar och problem med flaskhalsar i produktionen till svag orderingång, ett stort antal avbokningar och stoppdagar i våra fabriker under senare delen av året”, skrev Volvos dåvarande vd, Leif Johansson, i årsredovisningen.

Idag har Volvo Lastvagnar en helt annan balansräkning, men detta till trots bedömer vi att aktien kan straffas.

Mer stabila innehav nu

Oavsett inköpskurs gör inköpet av Volvo Lastvagnar samt övriga ”nya” innehav att Öresunds portfölj ser mer attraktiv ut för investerare som söker mer stabilitet och, över tid, pålitliga utdelningar. Den tidigare air av mer osäkra och tämligen opportunistiska innehav som karaktäriserat portföljen har nu försvagats och istället bör innehav som Ovzon och Catena Media ses som kryddor.

Trots flera surdegar i portföljen, varav flera vi under året avhandlat, handlas Öresunds aktie till en premie om 5,87%. Utifrån investmentbolagets historik de senaste fem åren är vi tudelade till om det är befogat med denna, om än att vi ser mer positivt på den idag aktuella portföljen än den som Qviberg och vd, Nicklas Paulsson, började räkenskapsåret med. Frågan vi ställer oss är om detta är slutet på investeringar i mindre, mer snabbväxande men icke (eller marginellt) lönsamma bolag och början på en ny strategi? Just nu tycks inte alla korten ligga på bordet och det gör att investerare blir kluvna till vad de kan förvänta sig framgent.

LÄS MER: Analys: En förbisedd värdeaktie har uppgraderats - köp

LÄS MER: Analys: En högutdelare med bra potential - köp

Dela med dig