Aktiespararna

Köp inte aktien som blev viral - trenden är negativ

Av Cristofer Andersson
7 mars 20236 min lästid
Cristofer Anderson: Aktien föll in i skuggorna - nu smakar det söta mer surt.

Från hyllat, uppskattat och haussat till att mer och mer försvinna bland skuggorna. Kopparberg Bryggeri har haft utmaningar de senaste åren, med allt från covid-19 och nedstängda pubar samt restauranger till den ökade inflationen och återhållsamma konsumenter. Allt detta samtidigt som konkurrenter pressar. Hur gick 2022 och vad finns att säga om 2023 och framtiden?


Vill du vara först med våra köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.


Kopparberg var ett bolag tillika en aktie som kom att bli mycket viralt under 2014–2015. Då slog man på allvar igenom med sin ciderproduktion samt vann enorma framgångar på den viktiga brittiska marknaden – en marknad som en idag är essentiell för bolaget. Den för media folkskygge vd:n tillika grundaren, Peter Bronsman, bjöd under dessa år på en intervju där han dels hyllade framväxten i Storbritannien, dels lyfte fram att USA var bolagets ”dark horse”. Dock kom det aldrig att bli ett intåg på den enorma marknad som den amerikanska geografin bedöms vara.

Tillväxten mattades av efter brexit

Istället fortsatte fokus ligga på Storbritannien, Australien, Sydafrika och de europeiska, kring medelhavet belägna, länderna, såsom Italien och Grekland. Om än att det gick långsammare växte man på dessa geografier, inte minst via sin uppskattade cider som i ett mer varmt klimat är en lockande dryck för många.

Emellertid kom den kraftiga tillväxten här, likt i Storbritannien – framför allt med brexit, att successivt mattas av. Bolaget försökte skapa och erbjuda nya produkter, såsom smaksatt Gin och Rom, men även med Vodka och Hard Seltzer. Dessa har fått ett litet genomslag, men kan inte bära upp den press som kommit på hela koncernens marginaler. Sofiero må vara en av de mest sålda ölsorterna på Systembolaget, men de stora pengarna finns ej här.

Även om det är äpplen och päron finns många likheter med H&M, för precis som med familjen Persons bolag toppade flera av Kopparbergs nyckeltal 2015. Sedan dess är den övergripande trenden negativ och såväl brutto-, som vinst- och rörelsemarginal har successivt minskat. Förvisso har omsättningen ökat, men om det sker med minskade marginaler blir det, tyvärr, sak samma. Det positiva är dock att bolaget fortsatt sitter på en nettokassa och har en stigande trend för det egna kapitalet.

2022 – ett mediokert år

Kopparberg släppte sin årsredovisning för räkenskapsåret 2022 den 22 februari i år och som tidigare år är det en ökad omsättning, men med minskade marginaler. Omsättningen ökade från 1 908,7 mkr till 2 077,7 mkr, motsvarande en ökning om 8,85 %. Dock syntes ännu en gång de tappade marginalerna när vi studerar resultat före avskrivningar (EBITA) samt vinst per aktie (VPA). Förstnämnda minskade med 24,2 % och sistnämnda med 28,6 %.

Att det är marginalerna som är bolagets utmaning är således ännu en gång fastställt och hur bolaget skall lösa detta i en tid som kännetecknas av stigande kostnader och en mindre stark konsument är att betrakta som deras gordiska knut. Även om man fortsätter inneha imponerande pallplatser på Systembolaget med såväl cider som öl spelar det föga roll om det inte är till en växande vinst.

Dålig kommunikation från bolaget

För att investera vill man som investerare ha underlag – fakta tillhandahållet från bolaget. I fallet Kopparberg finns här mycket att önska, för lika undanskymd som aktien är på NGM-listan, lika undanskymda är de data om vilka dryckessorter som har bäst marginaler och vilka geografier som är de mest bidragande. Är det cider? Gin? Vodka? Rom? Hard Seltzer? Öl? Inga utom ledningen vet detta och således utelämnas vi till bolagets kommunikation – en kommunikation som är sparsmakad. Faktum är att under 2022 kommunicerade bolaget enbart de fem obligatoriska nyheterna; sina fyra kvartalsrapporter, bokslutet, kallelsen till och dokumentationen från årsstämman.

Vad vi även önskar är mer transparens om de olika valutornas påverkan och om bolaget har valutasäkrat hela, eller delar av sin produktion tillika export. Detta är viktigt då bolaget är mycket beroende av försäljning på andra geografier. När 2014–2015 ännu en gång studeras och vi adderar den svenska kronan relativt det brittiska pundet framkommer att de stod till Kopparbergs fördel. Således en extra (valuta)skjuts.

Inte övertygande trots bra direktavkastning

Att Bronsman i sitt VD-ord är optimistisk för framtiden må vara, men dels vore inget annat att vänta, dels är det svårt att lita till då vi själva inte kan syna bolaget i sömmarna och därmed själva fastslå om det finns fog för nämnda optimism. Att utdelningen behålls på 7,25 kronor per aktie, motsvarande en direktavkastning om 5,49 %, må vara ett sorts bevis, men det övertyger oss inte.

Avvaktande och pessimistiska

Kopparberg må vara ett fint bolag, med en sund finansiell ställning och en stark ägare, men vi lockas inte till aktien givet de svaga underlag som finns. En svagare konsument och en ökande konkurrens från större aktörer, såsom Carlsberg och Heineken, men även mindre nischade aktörer, gör att vi inte ser en bra risk-reward i aktien. Att notera är även hur Carlsberg kommunicerar att de ser ett utmanande 2023 och således intar en mer restriktiv marknadssyn.

Den svårbedömda framtiden, de vaga underlagen samt att aktien inte handlas till historiskt låga och därmed mer attraktiva värderingar gör att vi sätter avvakta tills vidare. Det söta smakar just nu mer surt.

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärer i våra aktieportföljer och nyheter sammanfattade.

Aktieanalyser

Dela med dig