Köpvärd för spelglada
Den svenska aktiemarknaden har länge älskat bra förvärvs- och expansionshistorier. Ta Securitas imponerande nittiotal, till exempel. Under en period såg det ut som att säkerhetsgiganten inte kunde göra någonting fel. Den gamla kärnaffären förbättrades stadigt, belönades med högre multiplar och aktien användes för att (på låga värderingar) köpa in större och mindre kompletterande verksamheter i nya geografier.
När köpebolagen integrerades i det befintliga hände två saker: de nya växte snabbare än tidigare och vinsterna värderades därtill högre. I våra dagar finns många liknande exempel, från Instalco som går som en glödande smörkniv genom installationsbranschen till speljätten Stillfront.
Och i det senare fallet inställer sig frågan: Hur skapar man trettio miljarder i värde på drygt tio år? Så sent som 2012 bestod Stillfront av tre studios med sammanlagt 17 anställda som hanterade tre spel och omsatte (verkligen hedervärda, sett till medarbetarantalet) 17 miljoner kronor.
I slutet av 2015, när Stillfront bestod av fyra studios, 45 medarbetare och omsatte 55 miljoner kronor börsintroducerades företaget med ett börsvärde på 328 miljoner kronor. Bara med detta kunde man ju tala sig varm om ett lyckat värdeskapande.
Marscherar raskt
Snabbspolning till september 2020, när bolaget med sina 14 studios, mer än 800 anställda och över 4 miljarder kronor i förväntade intäkter för helåret motiverar ett börsvärde på hisnande 32 miljarder kronor, grovt räknat motsvarande hundra gånger börsvärdet vid introduktionen.
De senaste fem åren har onekligen varit händelserika för bolaget, med idel kompletterande, stora förvärv. Bara de senaste 18 månaderna har Stillfront med en kombination av kontantersättning, nyemissioner och i-framtiden-dinglande-morötter i form av rejält tilltagna tilläggsköpeskillingar köpt på sig närmare 3 miljarder kronor i omsättning med en prislapp på omkring 7 miljarder kronor. Onekligen raskt marscherat.
Efter dessa övningar har bolaget knappt hälften av omsättningen i USA, en tredjedel i Europa, 13 procent i Asien och en snabbt växande marknad i såväl Sydamerika som Afrika och Oceanien. Fördelat på spelinriktning ser kartan ut enligt följande:
Strategy (34 procent av intäkterna i Q2): består av totalt tolv spel där 61 procent av intäkterna är mobila. Det största spelet här lär vara Niba Harb III som är stort särskilt i Mellanöstern. Andra stora titlar är bland annat den långkörande spelserien Empire som kom in i Stillfront genom köpet av Goodgame Studios.
Simulation, RPG & Action (28 procent): består av totalt arton spel där 58 procent av intäkterna är mobila. Big Farm är ett av de större varumärkena som kom in i Stillfront genom förvärvet av Goodgame Studios. Nästan hälften av intäkterna kommer från Europa.
Casual & Mash-up (38 procent): består av totalt 8 spel och 100 procent av intäkterna är mobila. Property Brothers Home Design (från Storm8) och BitLife (genom köpet av av Candywriter) är de största spelen. 71 procent av intäkterna kommer från Nordamerika.
Samverkar över projekt
Vän av ordning undrar förstås vari logiken i denna hastiga tillväxt består. Stillfronts svar tycks vara en genomtänkt kombination av decentralisering och integration. De kreativa delarna av koncernen verkar tämligen självständigt men kan samverka över projekt och bolagsgränserna med andra experter i koncernen.
Med åttahundra kreativa själar i nätverket kan lösningar på kniviga problem aldrig vara särskilt långt borta. När det gäller finansiella överväganden och än mer, i marknadsföringen, tas däremot skalfördelarna till vara. Korsbefruktning i marknadsföringen, inte minst geografiskt där distributionen på senare år tagit stora globala kliv och en delad central funktion för analys av användardata bidrar starkt till att delarna får ett större värde som en helhet.
De förvärvade enheterna var inte direkt några renoveringsobjekt när de kom in i koncernen. Spelbranschens bruttomarginaler är väl tilltagna och kassaflödet ur rörelsen är gott. Och tack vare en framsynt finansiell strategi är balansräkningen i förvånansvärt gott skick.
En större nyemission under våren lämnar bolaget – trots storköpen – med en nettokassa. Fler storaffärer tycks ligga i korten, inte minst som en kreditfacilitet på 1,6 miljarder kronor ligger orörd.
Aktien har förstås gått som tåget och värderingen har hängt med. Men är Stillfront verkligen ett dyrt bolag? Med ett p/e givet prognosen för 2020 på knappt 27 och ett börsvärde på 6–7 gånger försäljningen är det knappast fråga om någon realisation. Men mycket talar för en fortsatt stark börsresa.
För den som tror på ledningens kapacitet till fortsatta framgångsrika förvärv (finansiella resurser för detta finns redan i ladorna) i kombination med organisk försäljningstillväxt i linje med tidigare prestationer framstår Stillfront som ett högriskbolag värt att investera i.
Dock: Växtvärk är oundviklig, och därmed kan det komma svackor när aktien går att köpa mer förmånligt. Men för den som saknar exponering mot spelsektorn är Stillfront en instegsaktie väl värd att överväga