Aktiespararna

Löwengrips nya mål – Stockholmsbörsen

Av David Flatbacke-Karlsson
31 augusti 20172 min lästid

Entreprenören och investeraren Isabella Löwengrip ska ta nästa karriärsteg – genom att notera sitt skönhetsbolag på börsen.
– Det är ett av mina konkreta mål, säger hon.

Isabella Löwengrip har haft stora framgångar som bloggare, entreprenör och investerare.

Nu sätter hon nya, högre och spännande mål.

Siktet är inställt – på Stockholmsbörsen.

”Får frågor varje dag”

Isabella Löwengrip, 26, gjorde sig känd redan i unga år. Genom artistnamnet ”Blondinbella” blev hon ytterst framgångsrik inom bloggvärlden och ett omtalat namn runt om i Sverige.

Ett antal år senare, 2017, har Isabella Löwengrip, som även är en flitig investerare i mindre bolag, nu byggt upp en bolagsgrupp som är värd omkring 70 miljoner kronor – där bloggen spelar en fortsatt central roll ihop med över totalt 40 anställda.

Det var fem år sedan hon, tillsammans med kollegan och ekonomiprofilen Pingis Hadenius, startade skönhetsmärket LCC (Löwengrip Care & Color). I dag är LCC det klart största bolaget inom gruppen och utgör cirka 55 miljoner av den totala omsättningen. Nu är ambitionen att ta bolaget – till Stockholmsbörsen.

– Ett av mina konkreta mål är att notera oss på börsen, varje dag får jag frågor från våra läsare och kunder om hur de kan bli aktieägare, säger hon i en intervju med VA Finans.

Så lyder planerna

Isabella Löwengrip berättar att hon och Pingis Hadenius har tagit hjälp av investmentbanken Carnegie för att börja förbereda bolaget för en notering.

– Ska vi göra det ska vi göra det på riktigt, säger Isabella Löwengrip, och syftar på att det är Stockholmsbörsens huvudlista och inte någon mindre handelsplats som gäller.

Men det är en bit kvar innan det kan bli aktuellt att slå sig in där. Det krävs en omsättning på närmare 200 miljoner kronor innan en notering på Stockholmsbörsen kan bli av. Isabella Löwengrip har stora drömmar gällande i vilken riktning skönhetsbolaget kommer att gå i framtiden.

– Vi ska bli ett nytt Estée Lauder. För henne tog det 35 år att bygga upp sitt företag. Vi kommer att kunna göra vår resa på halva tiden på grund av digitaliseringen, säger Isabella Löwengrip till VA Finans.

Dela med dig