Lyko ökar omsättningem men minskar rörelseresultatet
"I kvartalet fortsatte vi att prioritera tillväxt då vi ser goda möjligheter att ta marknadsandelar i Norden. Öppningen av vår FABship Store vid Sergels torg överträffade alla våra förväntningar. Vi ökade våra investeringar i marknadsföring vilket resulterade i en god grund för vår varumärkeskännedom. Den toppades sedan av all medial exponering i samband med butiksöppningen", kommenterar vd Rickard Lyko.
Omsättningen steg 24,0% till 947,2 miljoner kronor (764,0). Bolaget såg tillväxt på samtliga marknader där Norden ökade med 23,2% och Europa ökade med 44,1%.
För helåret nådde Lyko över tre miljarder i nettoomsättning.
Bruttoresultatet blev 407,3 miljoner kronor (337,2), med en bruttomarginal på 43,0% (44,1). För att stärka bruttomarginalen genomför Lyko justeringar i aktiveringar och prismatchning i sortimentet vilket har visat effekt efter nyår.
Sjunkande rörelseresultat
Rörelseresultatet blev 21,7 miljoner kronor (29,5), med en rörelsemarginal på 2,3% (3,9).
Resultatet efter skatt blev 18,0 miljoner kronor (17,2), en ökning med 4,7% mot föregående år.
Resultat per aktie hamnade på 1,17 kronor (1,13), vilket innebär en ökning med 3,5% mot föregående år.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 177,2 miljoner kronor (88,1).
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.