Aktiespararna

Matpriserna går upp igen - varorna som ökar mest

Av Eric Emanuelsson
4 mars 20243 min lästid
Matpriserna fortsätter gå upp under 2024, enligt ny statistik från Matpriskollen.
Matpriserna fortsätter att öka i februari och nu rör det sig om den snabbaste ökningstakten på nästan ett år, enligt Matpriskollens statistik. De varor där priserna gått upp mest är olivolja, juice och choklad.

Redan i januari syntes en stegring i matpriserna, men det var då ett trendbrott. Tidigare hade det gått nio månader med inbromsade prishöjningar som legat under Riksbankens inflationsmål på 2% i årstakt.

Februari månad markerar ytterligare en stegring i matpriserna – och nu är höjningstakten den snabbaste på nästan ett år.

”Det är inte vad man ville se i början av året. Men nu finns ett tryck från både producenter och butiker om ökade priser", säger Ulf Mazur, vd och grundare på Matpriskollen, till nyhetsbyrån TT.

Olivolja, te och choklad sticker iväg i pris

Totalt ökade priserna med 0,5% i dagligvaruhandeln i februari jämfört med januari, vilket betyder en prishöjning på 2,5% i årstakt på jämförbara produkter.

Tittar vi bara på matvaror så ökade de priserna med 0,6% i februari, jämfört med 0,5% i januari.

Bland de varor som ökat mest i pris finns till exempel olivolja, som blivit hela 40% dyrare på ett år och som, i snitt, gick upp med 5% bara i februari.

Även te och choklad har blivit märkbart dyrare sedan januari i år – te är upp 2,7% på en månad och choklad 3,8%.

Vilka matkedjor har då höjt priserna mest?

Hemköp och Willys har höjt mest

Enligt Matpriskollens statistik så är det Axfoods hemköp och Willys som höjt priserna mest sedan årsskiftet med 1,4%. Ica har höjt med 0,9% och Coop med 0,4%.

Siffrorna visar dock att livsmedelskedjorna sänker priserna på sina egna märken, där noteras en nedgång på 0,1% i februari. Men leverantörsmärkena blir dyrare och där noteras en uppgång på 0,8%.

Ulf Mazur tror också att priserna kommer att fortsätta upp i mars och april, då många producenter hade behövt höja priser redan förra året, men ännu inte fått igenom de höjningarna.

Icas löfte gör de andra nervösa

Samtidigt har Ica lovat att satsa miljarder på prissänkningar med start i mars i år och Lidl har sänkt priset på produkter från Sverige med 20%.

”Det kan motverka höjningarna. Ingen vet riktigt vad Icas satsning innebär, men det gör de andra nervösa”, säger Ulf Mazur till TT.

Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.

Marknadsnyheter

Dela med dig