Aktiespararna

Omtalade nykomlingen: "Flera aspekter gynnar oss"

Av David Flatbacke
20 maj 202010 min lästid
Train Alliances vd Joakim Weijmer om: En unik position som börsnykomling, produkter som fungerar i alla väder, tillväxt, högre krav på järnvägen och långsiktigt aktieägarvärde.

Greta Thunberg-effekten sveper över hela världen och får flera följder i takt med att fler och fler blir mer miljömedvetna. En sådan är ett ökat intresse för att resa med tåg.

Vad passar då bättre som nynoterat börsbolag än att ha en affärsidé kopplad till färdmedlet? Train Alliance äntrade First North den 17 februari. Erbjudandet blev övertecknat 22 gånger, berättar vd Joakim Weijmer.

– Det har varit ett otroligt intresse. Vi ville ta in 287,5 miljoner kronor för att främst kunna göra ett par markköp. Det är riktigt roligt, men också en konsekvens att vi redan innan noteringen var ett etablerat bolag med en tydlig strategi som utvecklats väl, säger han.

Aktiespararen träffar Joakim Weijmer på Train Alliances lilla huvudkontor i Hallsberg i Närke – som omnämns som Sveriges järnvägshuvudstad – med utsikt över spåren som finns ett stenkast bort.

– Det ligger ypperligt strategiskt. Några mil till Örebro och ett par timmar till Stockholm och Göteborg åt respektive håll. Sedan har Hallsberg även Skandinaviens största godsbangård vilken omsätter stora mängder gods varje dygn. Tunga stråk löper genom orten. Hallsberg är med sitt geografiska läge, efter Göteborgs hamn, den bästa logistikplatsen för godstransport i Sverige.

I Hallsberg har Train Alliance sitt största markinnehav och har byggt upp två av sina moderna anläggningar. Bolaget, som även är verksamt i Sigtuna, Eskilstuna, Landskrona och Malmö, är anläggningspartner och ställer järnvägsanläggningar till förfogande till marknaden.

Train Alliance är även infrastrukturförvaltare med ett utfärdat säkerhetstillstånd från Transportstyrelsen.

– Vi finns som en stödfunktion för järnvägen. Vi köper mark, bygger anläggningar och ger förutsättningar för att ta hand om järnvägsfordonen då de inte är i trafik. Sedan hyr vi ut anläggningarna till hyresgäster på längre avtal. Det kan vara allt från 5 till 15 år som kontrakten är skrivna på.

Är det en fördel att ha en stor anläggning i Sigtuna i stället för i Stockholm?

– Det skulle jag absolut säga. Det är generellt överetablerat i Stockholm och svårt för tågen att få plats. Det betyder mycket att vi kan erbjuda lösningar i närliggande Sigtuna och, precis som i våra andra städer, kunna få ut tågen på spåren på ett smidigt sätt.

Boråssonen Joakim Weijmer framhåller att omsättningen mellan gods,- och persontrafik är olika fördelat där persontrafiken har haft en enorm utveckling de senaste 20 åren medan godstrafiken kämpar hårt mot framför allt lastbilen. Men Train Alliance kan hantera alla typer av tåg.

– Det gör att fördelningen i våra anläggningar kan förändras över en natt om vi får ett uppdrag. Våra olika anläggningar är anpassade för att kunna ta hand om båda typer av kunder då de följer de uppsatta standardkraven för denna typ av järnvägsanläggningar.

Det känns som om det finns många förbättringspunkter gällande järnvägen?

– Visst är det så. Tågen används hårt och många börjar bli slitna, smutsiga och behöver fräschas upp. Det satsas mer på tåg nu, vilket gör att regionerna köper in flera nya tågsätt och även vill snygga till sina tidigare eftersom efterfrågan på resor bara ökar. Fordonsanskaffningar är och kommer att vara betydande de kommande åren vilket är helt nödvändigt för att möta kundernas krav.

Vad gör att era lösningar tilltalar kunderna?

– Vi har framför allt utmärkta lägen som gör att järnvägsfordonen inte behöver köra tomma speciellt långt. Det blir väldigt smidigt. Sedan har vi lätt att anpassa oss efter kundernas önskemål och bygga det som passar just den ifråga helt rätt.

Train Alliance är knappt tio år gammalt som bolag.

Förändrat landskap

Avregleringen av järnvägen i Sverige inleddes 1988 då SJ delades upp så att all infrastruktur då fördes över till dåvarande Banverket.

2009 grundades Train Alliance.

– Vi är ett ungt och ganska litet bolag. Vi har omkring tio anställda i Train Alliance och kan hantera varandras frågor i mångt och mycket. Sedan ingår vi olika ramavtal med konsultbolag och leverantörer som kan uppgå till många personer när projekten väl rullar.

Joakim Weijmer understryker att privatpersoners resande med tåg har ökat markant och Trafikverket har som prognos att det kommer att öka med ca 56 procent sedan 2014–2040, men att det kommer att uppnås långt före.

– För godstrafiken är det tuffare och det är dålig lönsamhet rent generellt. Konkurrensen mot lastbilstransporter är stenhård. Ändå går 25 procent av den svenska godstrafiken på spår. Det är ofta tyngre gods, så som papper, stål och timmer, som ofta transporteras med tåg. Men även en omfattande containertrafik finns. Det är trångt på vägarna och ett oerhört tryck på lastbilarna, så förhoppningen är att mer av godstrafiken ska gå över till järnvägen.

Vad görs för att ändra det här?

– Det är ju en miljömässig fördel. Mycket handlar om att kunna snabba upp godstågen, att de ska kunna transportera varorna fortare.

Du räds inte en större nedgång i konjunkturen som coronaviruskrisen kan leda fram till?

– När det kommer till persontrafiken går det inte att se ett sådant mönster över tid även om pågående coronapandemi just nu ställer till en hel del. När färre har jobb åker de ändå till utbildning eller annan aktivitet med tåg. Visserligen kanske det blir lite mindre affärsresande i första klass vilket vi har sett i tidigare lågkonjunkturer. För godstrafiken blir det både mer och mindre trafik beroende på vad som transporteras.

Joakim Weijmer menar att branschen som Train Alliance befinner sig inom har höga inträdesbarriärer.

– Det är stora krav för att få komma in på järnvägen. Det tar många, många år som ny aktör att komma på plats och få ett godkännande. Det är inte billigt heller och en anläggning är inget som byggs i en handvändning. Det stadiet är vi förbi och har etablerat oss. Att vi äger mycket mark som är järnvägsklara, mark med spåranslutning är en stor fördel för oss.

Siktet inställt

2019, när Train Alliance var noterat på handelsplattformen Pepins, omsatte bolaget 125,7 miljoner kronor och noterade ett rörelseresultat på 19,7 miljoner kronor. 2025 är försäljningsmålet det dubbla.

– Det ska vi göra genom en expansion och en god rörelsemarginal på 10 procent. Sedan vill vi ha en soliditet på 60 procent för att kunna ha med oss kapital i långa ledtider.

Train Alliance gjorde sig även känd som en utdelningsaktie under sin tid på Pepins.

– Det är styrelsen som bestämmer detta. Styrelsens ambition har tidigare varit att dela ut 50 procent av nettovinsten. Aktieägarna ska ju få vara med på resan när det går bra.

Train Alliance klev in på 50 kronor när aktien noterades. Det dröjde inte länge förrän aktien stigit till 65 kronor, men i spåren av den allmänna börsoron har kursen sjunkit till 47 kronor.

– Det här är en långsiktig investering. Många trender talar för oss över tid, betonar Joakim Weijmer.

Nämn några?

– Fler och fler vill åka tåg. SJ har fått konkurrens av MTR Express och snart startar Flixtrain (Flixbus) på vissa sträckor. Fler tåg köps in och dessa behöver mer kapacitet i depåerna. Sedan finns massvis av miljö,- och hållbarhetsaspekter som gynnar oss och kommer att göra det ännu mer framöver.

Vad tänker ni, utöver markköpen, göra med pengarna som ni har tagit in?

– Det är ett otroligt tryck på infrastruktur. Vi vill fortsätta att etablera oss i Sverige. Vi har ett par områden som vi tittar på så som Göteborgsområdet, Skåne och Norrland. Sedan får vi väl se när det blir dags att gå utanför landets gränser.

I fönstret syns Hallsbergs enorma järnvägsstation med massvis av spår. Tåg på tåg ankommer och lämnar stationen. Högst troligt går resan via Train Alliances anläggningar i någon form.

FAKTA

Det här är Joakim Weijmer

Född: 1965 i Borås.

Utbildning: Utbildad järnvägstekniker som studerat vid den dåvarande järnvägsskolan i Ängelholm under totalt fem år.

Karriär: Arbetade som fordonstekniker och lärare inom ämnena han själv studerade. Arbetade sedan med underhåll och teknik på Euromaint. Kom till Train Alliance 2011 och blev teknikchef och vice vd. Blev vd för Train Alliance 2018 när Otto Persson blev utsedd att bli styrelseordförande i bolaget.

Joakim Weijmer om ...

Ansedda ankarinvesterare: ”Det är väldigt roligt att vi har fått med oss Spiltan och Prior Nilsson (fondbolaget). Per H. Börjesson gillar oss verkligen och var med när vi noterades på Nasdaq i Stockholm”.

Ett tecken i tiden: ”Ungdomar åker tåg i större utsträckning. Dessutom är det dyrt att ta körkort. Resandet lär inte minska i framtiden”.

Eget aktieägande (16 000, enligt bolagets webbplats): ”Jag är redan aktieägare och ville köpa mer i noteringen. Men nu blev det ju en sådan huggsexa (skratt). Jag ska öka mitt innehav framöver”.

Samarbetet med kunderna: ”Vi är en fullständig anläggningspartner och finns alltid där. Vi bygger förtroende genom att i största mån leverera just det hyresgästen önskar sig”.

Dela med dig