Aktiespararna

”Potential i lågkonjunktur”

16 mars 20235 min lästid
AnnaCarin Grandin, vd för Coor. Foto: Pressbild.
Trots att Facility management-bolaget Coor Service Management i grunden är ett stabilt bolag med bra utdelning har aktien underpresterat jämfört med såväl börsen som största konkurrenten ISS under det senaste året. På ett år har Coors aktiekurs backat 10% medan ISS aktie har handlats upp 20%

I november tappade Coor en femtedel av börsvärdet när rapporten för tredje kvartalet presenterades. Inbromsad tillväxt och marginalfall oroade, skrev Di. Den organiska tillväxten uppgick till endast 1% under kvartalet jämfört med 10% för hela första halvåret 2022. I Norge var tillväxten minus 27% på grund av att en del av det viktiga Equinor-kontraktet hade försvunnit.

Nu summerar AnnaCarin Grandin hela 2022 som ett ”enormt tillväxtår”. Nettoomsättningen ökade med 17% och landade på 11,8 miljarder. Den organiska tillväxten uppgick till 5% och tillväxten från förvärv till 9%. Den justerade ebita-marginalen minskade till 5,4% jämfört med 6,2% för 2021.

”Vår ambition är att växa organiskt med 4 till 5% per år. Förvärv kommer ovanpå det”, säger Grandin under en intervju i samband med Stora Aktiedagarna i Stockholm som Aktiespararna arrangerar.

Coor levererar ett brett utbud av tjänster. Lokalvård är störst men bolaget erbjuder alltifrån, telefoni, kundtjänster, väktare, fastighetsskötsel till mat och dryck, bland annat mat till patienterna på Karolinska sjukhuset. Och frågan är om en hotande recession kommer leda till att företagen väljer att se om sina kostnader för allt som inte är bolagens kärnverksamhet.

”Det kommer finnas kunder som ser över sitt behov av tjänster och kanske bestämmer sig för att dra ned. Men jag tror inte att det kommer att vara på städning – som är vår största tjänst. Städtjänst betraktades innan pandemin som en ”commodity” – vem som helst kan väl städa. Men den synen förändrade under pandemin. Man insåg att man kan hålla nere smittspridning genom professionell lokalvård.”

Så vad kan företag tänkas dra ned på?

”Övergripande handlar det om ytor – kvadratmeter – och servicekvalitet/frekvens. Vi har sett exempel på att man kanske drar ned på kvaliteten på kaffebönorna – det kan vara ett enkelt sätt att dra ned på serviceinnehållet. Vi har sett exempel på att man – istället för att ha färska blommor på receptionsdisken – köper en orkidé. Vi är ganska vana vid att hitta effektiviseringsåtgärder för våra kunder utan att upplevelsen försämras allt för mycket”, säger AnnaCarin Grandin och fortsätter:

”Sedan finns det ingen kund som har outsourcat allt till oss. Det finns fortfarande en massa tjänster som vi kan ta över och leverera till våra befintliga kunder.”

Även om många kunder kommer att se över sina servicekostnader menar AnnaCarin Grandin att det också finns en stor potential i en lågkonjunktur.

”Vi levererar breda servicepaket, har stordriftsfördelar och vi brukar säga att det finns cirka 20% av kostnaderna att spara om vi får gå in i ett förstagångsserviceavtal. Och många aktörer som idag inte har outsourcat någonting av serviceverksamheten börjar nog fundera på det under, och efter, lågkonjunkturen för att effektivisera.”

Coors vd ser också stora möjligheter att växa på marknaden. Och här talar hon om två ”olika” marknader - IFM (Integrated Facility Management) och ”singelmarknaden”. ”Singelkunder” är de som bara upphandlar en typ av tjänst – exempelvis lokalvård eller fastighetsdrift.

”Marknaden för de tjänster Coor levererar värderas till cirka 400 miljarder i Norden. Hälften – 200 miljarder – är outsourcat. IFM utgör 20 miljarder av dessa. Den stora singelmarknaden är mycket fragmenterad. Vi har 40% av IFM-marknaden men bara 3% av singelmarknaden. Så det finns mycket att göra.”

Hur tänker ni kring förvärv?

”Vi letar efter välskötta företag. Vi förvärvar inte startups utan snarare familjeföretag som finns i en viss geografi, och som kanske inte har en ny generation som är intresserad av att ta över.”

Coor kommer dock att fortsätta hålla sig inom Norden.

”Vi levererade en marginal på 5,4% förra året vilket var något högre än konkurrenten ISS. Att vi kan leverera högre marginal beror mycket på att vi jobbar på ”densitet”. Vi är stora i Norden, skala är viktigt för lönsamhet, och vi kan hitta lönsamma singelkontrakt om vi kan koppla dem till en IFM-hub.”

Hur påverkas ni av inflationen?

”Alla kontrakt som vi har, har en indexklausul. Vi har rätt att höja våra priser beroende på ett index som oftast är kopplat till löneindex. Så om lönerna ökar med 5%, kan vi höja priserna med lika mycket.

Å andra sidan gäller detta bara så länge kontraktet löper och inte ska omförhandlas.

”Snittlängden på våra kontrakt är ungefär fem år.”

Du säger att marknaden i Norge, Sverige och Danmark är ganska lika, men att Finland är annorlunda. Kan du utveckla det? 

”Finland är vår minsta marknad, men också den marknad där outsourcing har kommit längst. Men det som är speciellt med Finland är att det är ganska ovanligt att kunder lägger ut all service till en aktör. Man köper lokalvård av en leverantör och fastighetsdrift och väktare av andra. När vi vinner IFM-kontrakt i Finland är det oftast för att en kund har handlat upp det tvärs över Norden”, säger AnnaCarin Grandin.

Dela med dig