Redo för snabba svängar: ”Mer osäkert än någonsin”
Martin Lundstedt kan se tillbaka på ett 2018 som bjöd på flera höjdpunkter.
Denna artikel framgår ur Aktiespararen nummer 2 2019.
Volvos vd Martin Lundstedt om: En förändrad verkstadsjätte, handelsspänningar, konjunkturen, extrautdelning och teknikskiften.
Martin Lundstedt har, som vanligt förekommande när han representerar sitt bolag på den offentliga scenen, ett leende på läpparna när han summerar AB Volvos 2018.
– Vi har verkligen haft ett starkt år och jobbat otroligt bra tillsammans, säger han.
Mariestadssonen Martin Lundstedt träffar Aktiespararen på Tändstickspalatset en kylig januarionsdag i centrala Stockholm. Han har precis presenterat ett år som innehåller en 17-procentig omsättningsökning, från 333 till nära 390 miljarder kronor, och ett rörelseresultat som stiger från 29,6 till 34,7 miljarder kronor. Rörelsemarginalen, justerad, uppgår till 10,4 procent vilket är i linje med ett av koncernens nyckelmål finansiellt.
– Det har gått att se en stor underliggande förbättring i flera år.
Som lök på laxen planerar Volvo att dela ut 5 kronor per aktie och även ge en extrautdelning på 5 kronor.
– Vi ska ha en stark finansiell position, vara förberedda för olika typer av ekonomisk utveckling och kunna satsa på den transformation som sker i branschen. Styrelsen har gjort en bedömning att det här ska komma investerarna till del.
Det måste kännas som ett bra sätt att stärka ert förtroende?
– Nu har vi en stark position och vill visa våra aktieägare att när ni tror på Volvo tror vi på er. En underliggande förbättring i utdelningen är en viktig signal efter en så här stark period, betonar Martin Lundstedt.
Aktien lever eget liv
Volvo har, sedan Martin Lundstedt anslöt från konkurrenten Scania 2015, utvecklats imponerande positivt och i tidigare intervjuer med Aktiespararen har 51-åringen med tydlig, karaktäristisk skaraborgsk dialekt beskrivit decentralisering som en förklaring bakom framfarten.
Men på sistone har aktien inte följt med i utvecklingen. Efter att ha varit uppe på nya rekordnivåer, runt 160-kronorsstrecket, hösten 2017 har kursen tappat i slagkraft. Den är ned över 15 procent sett över det senaste året och handlas för cirka 130 kronor.
Martin Lundstedt understryker att hans bolag är av det mer cykliska slaget och att det gäller att kunna hantera olika former av scenarion. Många bedömare anser, och statistikdata indikerar, att högkonjunkturen är på väg att svalna av. Något som kan slå hårt mot Volvo. En svagare orderingång på lastbilar i bland annat Nordamerika i det senaste kvartalet väckte viss oro.
– Den har kommit av sig lite, men det är från väldigt höga nivåer. Det är inte den industriella aktiviteten som har stannat av. Det kom in 484 000 order i branschen det gångna året och det har kommit ut cirka 311 000–312 000 fordon på marknaden.
Martin Lundstedt betonar att orderböckerna är fulla.
– Vi har fått ta ett steg tillbaka och gå igenom orderböckerna, att se över hur kvaliteten ser ut. Vi har jobbat på ett sunt, bra sätt nära våra återförsäljare och hittat lösningar. 2019 kommer att vara på en hög nivå i både USA och Nordamerika.
Han ser en bra efterfrågan på Volvos övriga lastbilsmarknader, Nordamerika och Europa står för runt 70 procent av bolagets totala omsättning, men är också medveten om att det kan gå fort i motsatt riktning.
– Det är lätt att glömma, men 2016 var väldigt svagt på lastbilssidan i Nordamerika. Även Brasilien har fått känna på ett stålbad och börjar komma tillbaka nu. Vi har fått hantera nedgångssituationer tidigare.
Redo för inbromsning
Finanskrisen i slutet av 2000-talet är en period som format Volvo för all framtid. Koncernen drogs, precis som flera av sina sektorkollegor, med blytungt i fallet och uppvisade en negativ orderingång ett tag.
Martin Lundstedt, som då hade en ledande position på Scania, lärde sig mycket då.
– Jag kommer väl ihåg (skratt). Nu är situationen lite annorlunda. Vi har inte sett en lika stark tillväxt och det finns ingen lika stor bubbla.
Vad har Volvokoncernen, du var ju inte på plats när det begav sig, lärt sig av finanskrisen?
– Det handlar om flera olika aspekter. Det har gjorts interna åtgärder, såsom decentraliseringen, och vi har en större rörlighet och flexibilitet i vår produktion.
Hur ser den ut?
– Vi försöker att ha en sund balans mellan hur mycket vi gör själva och ”outsourcar” till underleverantörer. Vi försöker att jobba med en del temporära kontrakt och att skydda jobben för våra anställda. Vi har otroligt mycket kompetens i bolaget som vi vill behålla.
Martin Lundstedt understryker att utvecklingen av en större serviceaffär är något som kommer att bära frukt när inbromsningen i konjunkturen väl kommer.
– Vi har även uppkopplade fordon som kan läsa av signaler i marknaden. Det gäller att kunna och våga tolka dem och reagera. Sedan gäller det att ha ett lager på rätt nivå och hålla ordning.
AB Volvo bedriver försäljning i hela världen och har cirka 100 000 medarbetare.
Spänd stämning
Ett skarpare tonläge och rädsla för ett fullskaligt handelskrig mellan Kina och USA, där även Europa och övriga världen kommer att ta stryk, kan sätta käppar i hjulet för Volvo som har försäljning i över 190 länder och runt 100 000 anställda. Martin Lundstedt menar att situationen är svårtolkad.
– Vi lever i en värld som är mer osäker än någonsin. Samtidigt är den mer transparent och vi får massvis av nyheter.
Vad gör Volvo för att snabbt kunna agera om något som skakar om spelplanen sker?
– Vi försöker påvisa vikten av handelsflöden som kommer alla till del. Men om inte så sker så måste vi kunna anpassa oss.
Martin Lundstedt, som var en av ett fåtal företagsledare som fick äta middag med USA:s president Donald Trump i samband med World Economics Forum i Davos i Schweiz i januari 2018, tycker att det finns vettiga rutiner för att kunna hantera en oförutsedd händelse.
– Vi är vana att jobba med olika scenarion. Vår geografiska exponering gör oss väldigt diversifierade och spridda. Vi har en stark närvaro i olika regioner genom våra industriella system och jobbar aktivt.
På rapportpresskonferensen utvecklade Martin Lundstedt vikten av att ha en tydlig närhet till kunder och leverantörer.
– Det betyder mycket. Inte minst i Kina när det gäller Volvo CE (anläggningsmaskiner), säger Martin Lundstedt.
Fått bättre kontroll på problemen
I höstas fick Volvo en helt annan typ av huvudbry. Ett fel i avgasefterbehandlingssystemet på viktiga marknader, Nordamerika och Europa, som indikerar en snabbare åldring på koncernens lastbilars och bussars motorer väckte stor oro bland investerarkollektivet.
Volvo varnade för stora, betydande kostnader och aktien rasade inledningsvis omkring 8 procent efter att beskedet offentliggjorts.
Martin Lundstedt säger att Volvo nu hittat källan till felet och att en utvärdering pågår för fullt.
– Vi upptäckte det och agerade. Vi har hanterat det så bra som möjligt och samarbetar med berörda myndigheter.
Något som är trevligare läsning för bolagets aktieägare är Volvos bidrag i teknikskiftet mot elektrifierade och automatiserade fordon. Under 2019 kommer Volvo och samarbetspartnern Renault Trucks att börja sälja elektriska lastbilar i Europa och i USA kommer Mack Trucks att sätta en elektrisk sopbil till verket i New York.
Sedan kommer även anläggningsmaskinerna att inleda en utveckling mot att bli mer elektrifierade och Volvos bussar, ett område som Martin Lundstedt ser förbättringspotential inom, är också med och driver framfarten inom elektrifieringsområdet.
– Vi måste dra nytta av det som sker, säger Martin Lundstedt, som även lyfter fram testet med autonoma, elektriska och uppkopplade Volvomaskiner som provats i en bergtäkt i samarbete med kunden Skanska.
– Vi är i början av något stort och ska se till att lära oss mycket mer och förbättra vår redan existerande kunskap inom området.
Volvo Lastvagnar har även presenterat ett avtal om en kommersiell lösning i självkörande fordon med Bronnoy Kalk i Norge.
– Det var en målsättning under 2018. Vi infriade den med ett par dagars marginal (skratt).
Martin Lundstedt är tillfreds över hur Volvo har lyckats ställa om sig och sin affärsmodell under hans tid vid rodret.
– Vi har ett starkt erbjudande och har börjat att bygga en koncern som, oavsett läge i konjunkturen, ska kunna stå stabilt, säger han.
FAKTA
Det här är Martin Lundstedt
Född: 1967 i Mariestad.
Utbildning: Civilingenjör vid Chalmers Tekniska Högskola.
Karriär: Hamnade på Scania 1992. Arbetade sedan i olika roller innan han blev koncernchef för Södertäljebolaget 2012. Lämnade sitt uppdrag för att bli vd för AB Volvo 2015.
Det här är Volvo
Verkstadsbolaget AB Volvo, som har förändrats mycket i utseende genom årens lopp, grundades 1927 av Assar Gabrielsson. Huvudkontoret återfinns i Lundby på Hisingen i Göteborg.
Volvo består av flera olika affärsområden. Lastvagnar, som står för cirka 66 procent av omsättningen, är störst följt av CE (anläggningsmaskiner), Bussar och Penta (båtmotorer). Även eftermarknadsservice och finansiella tjänster (Financial services) ingår i koncernen.
Volvo omsatte 390,8 miljarder kronor och noterade ett justerat rörelseresultat på över 40 miljarder kronor 2018. Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 10,4 procent.
Lejonparten av omsättningen hämtas från Europa, som är allra störst, och Nordamerika. Sedan följer Asien, Afrika och Oceanien och Sydamerika i tur och ordning.