Aktiespararna

Rejäla ökningar för svensk e-handel

Av Jessika Bouveng
21 oktober 20242 min lästid
Färska siffror från Svensk Handel visar rejäla ökningar inom e-handeln. De ser samtidigt en oroande utveckling för utländska företagen Shein och Temu.

E-handelns totala omsättning ökade i september månad med 28% jämfört med samma månad 2023. Totalt omsatte e-handeln 13 miljarder kronor vilket är den högsta nivån för månaden sedan indikatorn började år 2020.

Sedan januari 2024 har e-handeln vuxit med 11% och under det tredje kvartalet ökade omsättningen i löpande priser med 8% jämfört med tredje kvartalet 2023.

”Allt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Utvecklingen hittills i år indikerar att nivåer på över 70 procent e-handelskonsumenter per månader kan vara det nya normala. Det är med en positiv känsla vi nu går in i e-handelns viktigaste kvartal med Black Week och julhandeln”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Temu och Shein oroar

En utveckling som däremot oroar är ökningen av handeln med bolag som Temu och Shein.

”Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september”, säger Per Ljungberg.

Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.

Marknadsnyheter

Dela med dig