Aktiespararna

Revansch för Hemtex – nu väntar Tyskland

Av Annelie Östlund
13 februari 20255 min lästid
Hemtex vd Anders Lorentzson.
Intäkterna växer, bruttomarginalen ökar – heminredningskedjan Hemtex har kommit på fötter under norska Kids paraply. Nästa steg blir en etablering i Tyskland. ”Där finns ett tydligt intresse för skandinavisk design och heminredning”, säger Hemtex vd Anders Lorentzson.

Norska heminredningsjätten Kid levererar ett resultat före skatt på 357 miljoner norska kronor för fjärde kvartalet. Det är 6,5% bättre än analytikernas förväntningar och 21% mer än resultatet före skatt för ett år sedan.

Koncernens intäkter landade på 1,4 miljarder norska kronor, varav svenskbaserade inredningskedjan Hemtex står för cirka 40%.

Och medan intäkterna för hela koncernen växte med 12%, växte Hemtex med 16,2%.

För koncernen minskade bruttomarginalen med 2,2 procentenheter till 61,2 %, medan Hemtex bruttomarginal ökade med 1 procentenhet till 61%.

Hemtex – som under flera år befann sig i kris, avnoterades från Stockholmsbörsen 2015 och såldes till norska Kid 2019 – tycks med andra ord ha landat med fötterna först.

”Försäljningsmässigt ökar vi med 16,2% och det är klart att det är ett tal vi är nöjda med. Det är starkt”, säger Anders Lorentzson, som klev in som vd för Hemtex i maj 2018

Och detta samtidigt som konsumenterna generellt hållit hårt i plånboken?

”Ja, dessutom växte vi bra även under 2023 så jämförelsetalen är inte lätta. Och även Kid växer med tvåsiffriga tal, under fjärde kvartalet och även på helåret 2024. Så det är ju ett styrkebesked från hela gruppen.”

Mycket har hänt sedan ägandet i Hemtex hamnade i Norge – bland annat har heminredningskedjan tagit upp kampen med Mio och Ikea på möbelfronten.

”Vi är inne på soffor, sängar och matsalsbord. Och det en kategori som vi hoppas och tror ska kunna växa ännu mer under 2025”, säger Anders Lorentzson.

Kunder som idag går in i en Hemtex-butik kanske också märker att antalet kvadratmeter är fler.

”Ända sedan sammanslagningen med Kid har vi investerat i de fysiska butikerna. Vi har förnyat cirka 80 butiker de senaste åren. Vi har utökat ytorna i merparten av dessa butiker som nu är modernare och rymmer mer inspiration. Det är något som vi hoppas kommer betala sig ännu mera framöver.”

Samtidigt utvecklas online-försäljningen.

”Vi är positionerade som en omnikanal-kedja med fysiska butiker och e-handel. Framåt kommer vi utveckla båda kanalerna var för sig, men vi kommer också jobba för att bygga ihop kanalerna ännu bättre.”

En av förklaringarna till den senaste tidens tillväxt är också gruppens fokus på sortimentsutveckling.

”Vi är otroligt duktiga på sortimentsutveckling. Och det går hand i hand med utvecklingen av butikerna. Ju fler sortimentskategorier vi sätter på spelplanen, desto mer yta behöver vi. Sortimentsutveckling, omni-kanal – där har du några av framgångsfaktorerna.”

Anders Lorentzson är tydlig med att Hemtex verkar i en mode- och trendbransch.

”Det skapar både utmaningar och möjligheter. De senaste åren har vi faktiskt varit väldigt trendsäkra vilket hänger ihop med att vi har ett otroligt skickligt sortimentutvecklingsteam”, säger Lorentzson och fortsätter:

”Hemtex finns i Sverige, Finland och Estland. Kid finns i Norge. Jag skulle säga att vi har tagit en väldigt stark position vilket gör att vi också kan sätta trender.”

I Kids bokslut som publicerades under torsdagen framgår att Hemtex ska lanseras i Tyskland under andra halvåret 2025.

Varför Tyskland?

”Det korta svaret är att det är den största europeiska marknaden. Där finns också ett tydligt intresse för skandinavisk design och heminredning. Vi kommer att gå in försiktigt och pröva oss fram, det blir att bygga sten för sten.”

Hur ser du på utsikterna för 2025?

”Det har ju skrivits spaltmeter om att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Men på något vis har vi ändå lyckats driva en försäljningsökning. Någonstans kokar det väl ner i att vi lyckats med sortimentet. Har man ett attraktivt sortiment och erbjudande som kunderna gillar blir man också mindre känslig för svängningar i konjunkturen”, säger Anders Lorentzson och tillägger:

”När det väl vänder och det blir bättre tider så kommer vi väl troligen ut ännu starkare.”

Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.

Intervjuer

Dela med dig