Risken är för stor - rådet blir att sälja
Produktionen började i Kalifornien men finns nu också i Texas dit huvudkontoret flyttat. En fabrik öppnade i Shanghai 2018 och är nu på väg mot 1 miljon bilar per år. Fabriken i Berlin öppnade i slutet på 2021. Den är i gång och ska upp till 5 000 per vecka tidigt 2023 och dubbelt upp så småningom.
I tredje kvartalet låg total produktion på 366 000 bilar. Långsiktigt är målet 20 miljoner bilar per år. Det är dubbelt så många som dagens jätte Toyota. Det kommer alltmer och i hög grad att handla om småbilar. Marknadsandelarna ligger nu på drygt 3% i USA och 2% i såväl Europa som Kina.
Vid sidan om bilar finns det bland annat batterier för energilagring och solpaneler. Sedan länge drömmer Tesla om att bli först med självkörande bilar fyllda med kameror och intelligent mjukvara. Musk lyfter fram tillbehöret och hyllar möjligheten att redan nu åka till jobbet och till kompisar utan att ha händerna på ratten. Att göra det är ännu inte godkänt av myndigheter i USA eller på andra håll. Prislappen ligger kring 15 000 dollar.
Konkurrenterna blir allt fler
Teslas varumärke är starkt och efterfrågan är hög jämfört med leveransförmåga, vilket bidrar till höga priser och rörelsemarginaler. Men konkurrenterna blir allt fler och särskilt de från Kina som är störst på elbilar.
BYD nådde i tredje kvartalet 539 000 levererade bilar, upp 194% jämfört med 2021, jämnt fördelade mellan elhybrider och rena elbilar. Totalen växer snabbt liksom andelen elbilar och bolaget går strax om Tesla i antal rena elbilar. Fokus har helt varit på Kina men nu kommer produktion i Thailand och försäljning till Europa. Bolaget är också verksamt på solsidan med energilagring och gör allt själva inklusive batterier till andra som börjat med elbilar.
Alla våra kända bilmärken är i gång med elbilar men de behöver ställa om och är små på den fronten. Ford till exempel, som har kommit en bit på väg, ser ut att öka omsättningen i år med över 10%, och 7% nästa år, men med en vinst per aktie på 2 dollar ligger p/e-talet här, och generellt i branschen på 6. Som om de skulle tappa i volymer framåt och få se sina historiska varumärken bli allt svagare.
Musk ofta optimistisk
Musk uttalar sig ofta optimistiskt om utsikter för Tesla och aktien som på sikt ska mer än femfaldigas. Han tjänar på höga aktiekurser och ersättningen från bolaget består sedan 2018 enbart av optioner med rätt, när olika uppsatta mål infrias, att teckna nya aktier till en kurs på cirka 23 dollar.
I våras hade tre mål uppnåtts och Musk fick optioner värda 23 miljarder dollar. Elon Musk är vd och storägare på flera andra håll, som SpaceX med innovativa raketer och drömmar om att kolonisera planeten Mars.
Neuralink forskar i att koppla upp våra hjärnor till datorer och internet med implantat. Han är niobarnspappa och mycket aktiv på sociala medier i allt möjligt och inte minst storpolitik. En av hans käpphästar är yttrandefrihet och att inte stänga av oliktänkande. Det sistnämnda får ses som orsaken till budet i våras på Twitter för 44 miljarder dollar som nu går igenom och som Musk menar är mer än bolaget är värt.
Rådet blir att sälja
För att finansiera den pengen har Musk sålt aktier i Tesla vars börsvärde är drygt 650 miljarder dollar. Om och när han säljer mer är okänt. Superentreprenören hinner med och gör mycket rätt men det lär bli svårare framöver och hans ageranden vid sidan om kan skada varumärket.
Optimisten hoppas att Tesla kan stärka sitt premiumvarumärke trots bredd i storlek och pris och kan hålla en överlönsamhet jämfört med konkurrenterna. Pessimisten befarar att Elon Musk gör bort sig och slutar som vd varefter bolaget blir mer likt andra också när det kommer till aktievärdering. Aktien kan hålla kursen men den är relativt dyr. Därför är rådet att sälja.