Aktiespararna

Säljläge för övervärderad drake

Av Dag Rolander
29 september 20203 min lästid
Tesla flyger likt en drake på börsen och aktien har och kan visa sig rätt att spela på men i lite sämre väder går det illa. Vi hoppar av.

Teslas aktie lever i det närmaste frikopplad från industrirörelsen. Men står nära ansiktet utåt, entreprenören Elon Musk. Eget kapital i juni på 10 miljarder fylldes nyligen i en emission med 5 miljarder dollar. Skillnaden mellan den skvätten och börsvärdet på nära 400 miljarder dollar är goodwill, ett mått på varumärkets värde eller stor optimism när det gäller vinstmotorn.

Börsvärdet stack iväg med 57 miljarder dollar runt augustislutet på nyheten att aktien delas i fem. Den blev till synes billigare och toppade 14 procent upp på 500 dollar.

Kursfallet sedan dess, som mest med en tredjedel, kan i första hand förklaras med besvikelsen efter att aktien inte inkluderades i indexet S&P 500. Det ska ha berott på kommande miljardeffekt från optionsavtalet med spottstyver­avlönade Elon Musk.

Hade Tesla kommit med skulle indexfonder måst oavsett aktiekurs köpa en ägarandel på 13 procent. Det är hisnande belopp runt 50 miljarder dollar. Att inkluderingen bara senarelagts kan nu ses som positivt för aktien.

Tesla har en marknadsandel på drygt 1 procent i USA men globalt understigande 1 procent och bolaget värderas ändå högre än konkurrenterna, som Toyota, Volkswagen, General Motors, sammantaget.

Det som gör Tesla speciellt är renodlingen med fullt fokus på elektricitet, inräknat solenergiprodukter, lagring på batteri utanför bilar, och digitalisering med mjukvara integrerad i bilarna och körupplevelsen. Det möjliggör en uppsjö av tjänster som kunder kan abonnera på eller uppdatera till. Självkörande ligger i korten.

Att Tesla är tekniskt är i framkant är tydligt och brukar lyftas fram med egna mått på till exempel energieffektivitet. Läget kan föra tankarna till hur Apple tog över premiumsegmentet inom mobil­telefoner.

Från konkurrenter är en ström av elbilar på väg att lanseras. Volvo Cars med Polestar och helel­ektriska suven XC 40, är med på alla tekniska delområden på bilsidan. Volvo Cars hade 2019, med 705 000 rekordsålda bilar vilket var dubbelt upp mot Teslas 368 000, en omsättning på 274 miljarder kronor och en rörelsemarginal på drygt 5 procent. Försäljningen backade första halvåret 2020 men ser ut att landa i nivå med 2019. Volvo Cars värderas till i storleksordningen 9 miljarder dollar eller ett par procent av Tesla.

Nystartade elbilsbolag är också på väg in såsom kaliforniska Lucid Air, som startats upp av Teslas förre chefsingenjör, och som vid lansering 2021 ska ha flest hästkrafter och längst räckvidd av alla.

Börsvärdet är Teslas största konkurrensfördel. Det talar inte för ett köpråd.

Dela med dig