SKF:s lönsamhet imponerar

Av Sebastian Lang
25 april 20255 min lästid
Sebastian Lang om SKF:s rapport.
SKF levererade en stabil Q1-rapport, där marginalen sticker ut positivt. Utsikterna dämpas av tulloron.

Kullagerföretagets resultat för det första kvartalet 2025 överträffade analytikernas konsensusförväntningar (Modular Finance), trots en något sämre organisk tillväxt. Nettoomsättningen minskade organiskt med 3,5%, jämfört med samma period i fjol, till 23 966 miljoner kronor. Experterna hade räknat med en organisk nedgång om 2% till 24 376 miljoner kronor. Bättre än väntat var dock den justerade rörelsemarginalen (EBIT) på 13,5%, som överträffade förväntningarna med 0,8 procentenheter. Den lägre omsättningen till trots var marginalen dessutom 0,1 procentenheter högre än under första kvartalet i fjol.

Efterfrågan var fortsatt svag under inledningen av året, inte minst i Europa. Kina och Nordostasien redovisade däremot positiv organisk tillväxt för första gången på sju kvartal, medan både Nord- och Sydamerika samt Indien och Sydostasien gick från organisk tillväxt under fjärde kvartalet till en nedgång i första kvartalet. Nettoomsättningen inom industriverksamheten (71% av koncernens totala omsättning) minskade organiskt med 3,6%, medan försäljningen inom fordonsverksamheten backade organiskt med 3,0%.

Den svaga marknadsmiljön till trots imponerade SKF med sin lönsamhet, tack vare ett effektivt arbete med prissättning, portföljhantering och kostnadsminskningar. Dessutom hade valutaeffekter en positiv påverkan tack vare en starkare US-dollar jämfört med föregående år. Särskilt god var lönsamhetsutvecklingen inom industriverksamheten, där den justerade EBIT-marginalen förbättrades med 0,5 procentenheter till 16,9%. Även fordonsdelen utvecklades relativt väl givet omständigheterna, men marginalen försämrades ändå med 0,8 procentenheter till 5,2%.

SKF:s vd Rickard Gustafson ser fortfarande potential att få upp fordonsverksamhetens justerade rörelsemarginal till 8%, men uppger i samband med rapportpresentationen att det inte kommer ske i år som tidigare planerat. Anledningen är den volatila marknadsmiljön, som har lett till en generellt svag efterfrågan. Enligt Gustafson har det globalt framför allt varit kommersiella och tyngre fordon som haft en väldigt svag efterfrågan, medan personbilar och eftermarknaden har utvecklats mer i linje med samma period ifjol. Ljuspunkten i fordonssektorn är Kina, där elfordon växer med ”god tvåsiffrig marginal”.

Notering av fordonsverksamheten 2026

Den annonserade separationen av fordonsverksamheten fortskrider enligt plan, men bolaget noterar att tidsplanen kan komma att förlängas på grund av processens komplexitet (till exempel IT-strukturen). Ambitionen är att notera fordonsverksamheten som en självständig enhet under första halvåret 2026.

Tanken är att skapa mer fokuserade verksamheter med mindre komplexitet och mer effektiva organisationsstrukturer. Det ska leda till betydande personalminskningar och SKF planerar att presentera antalet berörda tjänster, besparingar och omstruktureringskostnader i rapporten för det andra kvartalet.

Uppmuntrande är att bolaget har börjat se första tecken på en vändning inom industriverksamheten och enligt vd Rickard Gustafson har orderböckerna börjat vända åt rätt håll ett antal månader i rad. Fler och fler kunder i Europa börjar dessutom prata om nya initiativ och nya projekt.

Å andra sidan dämpas stämningen märkbart av handels- och tulloron till följd av USA:s agerande och många kunder intar en avvaktande hållning. För det andra kvartalet i år räknar SKF med att den organiska försäljningen försvagas något, jämfört med samma period 2024. Hittills har bolaget lyckats kompensera för ökade tullkostnader genom prisjusteringar och förväntar sig göra det även i fortsättningen.

Det kommer sannolikt bli svårt för SKF att öka vare sig omsättning eller vinst i någon större omfattning i år. Efter de senaste veckornas nedgång handlas aktien till ett p/e-tal på 12, baserat på estimaten för 2025; EV/EBIT-multipeln ligger strax under 8. Det är en bra bit under det historiska snittet, trots att bolaget har visat flera strukturella förbättringar de senaste åren.

LÄS MER: SKF:s justerade rörelseresultatet bättre än väntat

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.

Dela med dig