Aktiespararna

Spelprodukter till för högt pris

Av Cristofer Andersson
29 juni 20236 min lästid
Ägare av kött och blod, stark marknadsposition, stabila finanser samt en strukturell marknadstillväxt i ryggen gör att gamingproduktsbolaget Fractal Gaming står inför en ganska ljus framtid tillmötes.

Dock är nuvarande värdering något stretchad och med hänsyn till osäkerheten kopplat till svagare konsumenter och bolagets beroende av globala leverantörskedjor ställer vi oss avvaktande.

Datorchassin dominerar

Fractal Gaming är ett av världens tre ledande bolag inom premiumsegmentet av PC-gamingprodukter. Koncernen grundades 2010 och produkterna säljs idag på fler än 50 olika marknader.

Fractal har en marknadsledande position inom kategorin datorchassin på flera geografiska marknader och även en stark position beträffande de viktiga komponenterna nätaggregat, kylningsprodukter samt fläktar till gamingdatorer. Bolaget noterades till en kurs om 41 kronor på First North i februari 2021.

Främsta och största produktkategori är datorchassin. Per senaste kvartalsrapport, publicerad den 11 maj, står chassiförsäljningen för 88 % och mest försäljning, 43 %, sker på den europeiska marknaden. Näst därefter är geografin Americas, som inberäknar såväl Nord-, som Syd- och Centralamerika, med 41 %, medan Asien och Stillahavsregionen står för 16 %.

EU är även den regionen som växte kraftigast i det senaste kvartalet, 100,9 %, medan APAC växte med 74,7 % och Americas med 32,7 %.

Fallande EBIT-marginal

För att få en bredare och djupare bild av bolagets historik studerar vi de senaste fem årens utveckling. Under nämnda period har nettoomsättningen, vinst per aktie samt det egna kapitalet vuxit med ett snitt om 11,6 %, 1,1 % samt 11 %. Vidare har bolaget under samma period haft en stabil bruttomarginal om 38,6 %, medan EBIT-marginalen visat svaghet, den har minskat från 2018 års 15,3 % till att nu vara 7,9 %.

Den största nedgången i marginalen kom under 2021, då världens marknader drabbades av alla produktions- och leveransflaskhalsar. Fractal, som har all sin tillverkning i Kina, blev således än mer drabbat.

Detta är också något som vd, Hannes Wallin, lyfter fram i sina vd-ord i varje rapport: ”… Verksamheten är bland annat beroende av fria globala varuflöden”. Sedan 2021 visar dock samtliga viktiga nyckeltal en återgång mot de tidigare nivåerna, inte minst på grund av lägre fraktkostnader.

Mer positivt är att bolaget under de senaste åren har arbetat ned sin skuld och även stärkt sin soliditet som per första kvartalet 2023 uppgår till 0,97 gånger EBITA respektive 55 %.

Mål om marginal på 20%

Fractal Gaming har ett långsiktigt mål om att ha en justerad EBITA-marginal om 20%, vilket sett till såväl historik som här och nu upplevs som både högt och långt bort. Dock har ledningen visat att de klarat av att förhålla sig till snabba och kraftiga marknadsförändringar. De har även haft lyckade nya produktlanseringar, vilka bidragit med en stigande och stärkt marginal.

Det långsiktiga tillväxtmålet för nettoomsättningen är ett snitt om 10%, vilket bolaget klarat av sedan 2018, och mellan 2022 års första kvartal och detsamma för 2023 ökade nämnda med 66,4 %.

Det finns en uttalad vision att expandera till andra marknader, framför allt Kina, där bolagets närvaro idag är liten. Närvaron etablerades 2014, då bolaget ingick ett samarbete med ömsom T-mall, ömsom JD.com.

Beträffande expansionsvisionen kommunicerar bolaget inga konkreta mål i dagsläget, vilket vi tolkar som att man de närmaste åren fokuserar på att fortsätta stärka sin position på befintliga geografier.

Ägarsituation

Ett starkt insynsägande har historiskt visat sig vara både viktigt och positivt, om än att det finns undantag som bekräftar regeln. I Fractal Gaming äger vd Hannes Wallin, via bolag, 29 % av såväl kapitalet som rösterna. Näst största ägare om 13,2 % av kapital samt röster är riskkapitalbolaget Liorina, medan koncernen Herenco äger 11,7 % av kapitalet och rösterna. Förutom att det finns ett riskkapitalbolag högt på ägarlistan finner vi ägarsituationen positiv.

Värdering och slutsatser

Till en kurs om 36 värderas aktien till ett P/E om 32 och ett EV/EBIT om 24,5. Detta är högt, då vi inte utgår från att bolaget kan behålla samma kraftiga tillväxt som under årets första kvartal. Dessutom spökar beroendet av fungerande, globala leverantörskedjor samt ökad återhållsamhet från kunderna, vars plånböcker fortsätter krympa i och med de stigande räntorna.

Även om bolaget är bland de ledande inom sin nisch är det inte fritt från konkurrens, bland annat från Cooler Master i Taiwan och Corsair i USA. Vad som även gör oss mer fundersamma, givet nuvarande värdering, är bolagets största kund, amerikanska New egg. Fractal skriver inget om återförsäljaren i sin senaste rapport, men i noteringsprospektet framkommer att återförsäljaren dels står för en stor del (27 %) av försäljningen, dels har flera klausuler, såsom att bolaget måste erbjuda most favored nation-priser, vilket betyder att de alltid ska ges det billigaste priset relativt andra återförsäljare.

Med starka ägare och en underliggande strukturell sektorstillväxt bedömer vi bolaget intressant, men inte till vilket pris som helst. Vi sätter således ”avvakta” på aktien med en målkurs om 32 kronor.

Dela med dig