Aktiespararna

Stark rapport - flera positiva svar till nervösa investerare

27 april 20236 min lästid
Cristofer Andersson: Är försiktigt positiv till aktien - men lägger till en brasklapp.

Inför dagens kvartalsrapport från Volvo Car var analytiker och investerare nervösa, inte minst i och med Elon Musk och Teslas senaste aktiviteter med att bland annat sänka priserna på sina modeller. Vidare har det florerat rykten om att mjukvaran till de snart producerade el-suvarna från bolaget har utmaningar. Med dagens rapport fick vi om inte alla, så åtminstone flera svar och många av dessa var både positiva och starka.

I en mer utmanande och tuff värld, där konsumenten har mindre disponibel inkomst att röra sig med, är det starkt att se hur Volvo Car ökade sin bilförsäljning med 10 %. Vidare ökade intäkterna från tidigare 74,3 mdr kronor till 95,7 mdk kronor, motsvarande en ökning om 29 %. Inte bara en ökad försäljning stod bakom intäktsökandet, utan även en stark produktmix och prissättning har spelat en signifikant roll, skriver Jim Rowan, vd.

EBIT, det vill säga rörelseresultatet, minskade från 6 mdr kronor till 5,1 mdr kronor, men exkluderas resultatdelar i JV:s och andra intresseföretag uppgick det istället till 6,3 mdr kronor, vilket är en ökning från samma period under föregående år, då siffran var 5,9 mdr kronor. Trots att bolaget bedömer sig ha varit duktiga på att ha exekverat god kostnadskontroll faller rörelsemarginalen med 2,8 procentenheter, från tidigare 8,1 % till 5,3 %. Om vi även här exkluderar från JV:s och intresseföretag är skillnaden en minskning om 1,3 procentenheter, från tidigare 7,9 % till per sista mars 2023 vara 6,6 %.

Slutligen kan det konstateras att resultat per aktie minskade med 6,2 % och låg på 1,21 kr/aktie jämfört med tidigare 1,29 kr/aktie.

Satsningar kostar

Oavsett verksamhet är kassaflödet viktigt och det kan bland annat användas till att investera i den egna verksamheten. Just detta är vad Volvo Car har gjort under det gånga kvartalet, vilket gör att det tidigare negativa kassaflödet om -12,2 mdr kronor minskade till -17,5 mdr kronor. Dessutom framkommer att förändring av rörelsekapitalet hade en negativ effekt om –11,1 mdr kronor, främst relaterat till normala säsongsfluktuationer. Vid samma period föregående år var siffran -11,8 mdr kronor. Ökningen av färdiga bilar i transit innebar också en negativ påverkan av kassaflödet från råvaruvarulager, vilket minskade med från tidigare -4 mdr kronor till –3,9 mdr kronor.

Nettokassa

I en sådan utmanande och hårt konkurrensutsatt sektor som Volvo Car är verksamma inom är det betryggande för de befintliga aktieägarna att bolaget sitter på en, förvisso minskande likväl befintlig, nettokassa. Per sista mars uppgick bolagets nettokassa till 20,7 mdr kronor och jämfört med Q1 2022, då densamma var 38,1 mdr kronor, betyder det en minskning om 45,6 %.

VD optimistisk

Det är en tämligen optimistisk och glad Jim Rowan som skriver till delägarna. Dels lyfts den positiva starten på året fram, dels andas framtidsutsikterna optimism. ”Vi har inlett 2023 stabilt och arbetet med vår pågående transformation har gett ökade intäkter och ökad lönsamhet i vår kärnverksamhet under första kvartalet […] Med vårt resultat för första kvartalets lägger vi en stark grund för resten av 2023, men vi förblir vaksamma i den fortsatta turbulensen runt om i världen.”

För kommande period(er) lyfts den nya, till volym och utseende, mindre el-suven fram som en viktig del för bolagets fortsatta expansion, inte minst då denna bedöms öppna för en ny sorts demografi av kunder. Vidare lyfts satsningarna i Storbritannien fram. Geografin är Volvo Cars tredje största marknad och för att stärka sin position, men än mer för att båda skapa närmare, starkare och mer direkt kundrelation samt stärka sina marginaler, ämnar man gå från en traditionell försäljningsmodell till att istället applicera ”direkt till konsument”. Sagt med andra ord ämnar man göra sig kvitt mellanhänderna.

Beträffande den för de senaste två årens befintliga diskussion om komponentbrist skriver Rowan att de ser en förbättring, men att det ännu kvarstår lite friktion. ”Även om det fortfarande är viss komponentbrist som kommer att påverka produktionen under andra kvartalet i år, är vi försiktigt optimistiska inför 2023”, skriver han och knyter an till att bolaget under Q1 ökat sin bilproduktion med 9 procent.

Reflektioner

Volvo Cars aktie ska med rätta handlas upp på en rapport likt denna. Inte bara ökar man sin produktion, utan man visar även att man har en god kostnadskontroll. Just det sistnämnda är vad investerare bör ha fokus på framgent, för givet att det ännu återstår flera utmanande kvartal med en svårtydd makroekonomi kommer bolagens kompetens samt förmåga att ömsom skära ned på kostnader, ömsom skjuta vidare detsamma till slutkund utan att förstöra relationen spela en signifikant roll. Att gasa är en sak, men att gasa utan att skada någon motordel är inte något som så lätteligen låter sig göras.

Ökad produktion, en fortsatt existerande nettokassa, lansering av en ny el-suv som kommer ge åtkomst till en ny kundkategori samt det faktum att man mer och mer kommer fortsätta transformera försäljningen till att bli direkt till konsument borgar för att bolaget kan fortsätta vinna viktiga marknadsandelar. Dock bör investerare påminna sig om den hårda konkurrensen – inte bara från Tesla, utan från alla andra av de stora bilproducenterna.

Vi ställer oss försiktigt positiva till aktien som just nu handlas till ett P/E om 7,6 samt EV/EBIT om 4,5, men adderar brasklappen att samtliga aktörer kommer att slåss om varje meter på det slagfält som utgör el-bilsmarknaden.

Dela med dig