Aktiespararna

Starkt kvartal givet marknadsläget för Thule

Av Jacob Svensson
23 oktober 20245 min lästid
Aktiespararnas analytiker Jacob Svensson.
Fritidsproduktsbolaget Thule lämnade idag sin rapport för det tredje kvartalet, där både omsättning och rörelseresultat ökade trots en utmanande marknad. Siffrorna som presenterades överträffade därmed marknadens förväntningar.

Fritidsproduktbolaget Thule presenterade idag sin rapport för det tredje kvartalet, där både omsättningen och rörelseresultatet kom in över förväntningarna. Nettoomsättningen ökade 1,4% (4,4% organiskt) jämfört med samma period i fjol och uppgick till 2 344 miljoner kronor (2 311), vilket vilket var cirka 2% högre än konsensusestimaten (FactSet) på 2 302 miljoner kronor. Rörelseresultatet, mätt som EBIT, uppgick till 413 miljoner kronor (359) mot väntade 383 miljoner kronor, motsvarande en rörelsemarginal om 17,6% (15,5) mot väntade 16,6%.

Försäljningen drevs av ett väl mottagande av nya produkter och cykelprodukter med god tillväxt i försäljningen till återförsäljare, medan försäljningen till tillverkare minskade. Tillväxten var starkast inom inom produktkategorierna Juvenile & Pet (+15%) och Sports & Cargo Carriers (+5%), där det sistnämnda är bolagets största segment och som stod för 63% kvartalets försäljning. Inom RV Products var försäljningen oförändrad där branschen går igenom en svagare period, medan försäljningen inom Packs, Bags & Luggage minskade 4%, även om Thule fortsätter att aktivt fasa ut vissa av produkterna inom detta segment.

Per region, så har den nordamerikanska marknaden fortsatt varit mer utmanande än den europeiska. Europe & RoW, som utgör cirka 74% av koncernens nettoomsättning, såg en organisk tillväxt på 5,6%, där marknader som Benelux länderna, DACH-regionen och Frankrike utmärkte sig positivt. Thule öppnade även försäljning via Thule.com i ytterligare två länder, Finland och Portugal som omedelbart bidrog till tillväxt i DTC-kanalen. Samtidigt fortsatte den nordamerikanska marknaden att vara utmanande, där den organiska tillväxten landade på 1,1%, där tillväxt i Kanada kompenserade en minskad försäljning i USA.

Stark lönsamhet trots marknadsläget

Trots utmanande marknadsförhållanden levererade Thule stark lönsamhet under kvartalet. Bruttomarginalen förbättrades till 42,9% (39,7) tack vare en gynnsam produktmix, ökade volymer och lägre materialkostnader. Trots högre kostnader för produktlanseringar än föregående år, ledde den stärkta bruttomarginalen till att EBIT-marginalen kom in över 2-procentenheter bättre än föregående år, vilket är den högsta nivån någonsin för ett tredje kvartal, undantaget pandemiåret.

Även kassaflödet förbättrades, där kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 955 miljoner kronor (838), och före förändring av rörelsekapital uppgick kassaflödet till 333 miljoner kronor (302). Nettoskulden minskade till 869 miljoner kronor (1773), vilket motsvarar 0,5 gånger rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (nettoskuld/EBITDA, 12 månader rullande), vilket skapar utrymme för både fortsatta tillväxtsatsningar och utdelning till aktieägarna.

Fortsatt fokus på tillväxt

Sammantaget anser vi att Thule levererade ett stabilt kvartal med ökad försäljning, hög lönsamhet och starkt kassaflöde, trots ett tuffare marknadsklimat. Med facit i hand verkar därmed oron som följde vinstvarningarna från Husqvarna och Dometic i början av september ha varit överdriven.

Framöver kommer Thule fortsatt fokusera på tillväxt genom produktutveckling och breddning av produktkategorier i kombination med ökad effektivitet i försörjningskedjan. Till exempel så lanseras bilbarnstolar i över 20 länder i Europa under fjärde kvartalet 2024, samtidigt som flera nya produkter och innovationer inom cykelhållare förväntas lanseras våren 2025.

Efter en rapport som kom in starkare än förväntningarna, kan man tänka sig att analytikernas estimat kommer till viss del revideras uppåt. Oaktat detta, det vill säga med beaktning av dagens tvåsiffriga uppgång i aktien och med ännu oreviderade vinstestimat, så handlas aktien till omkring 19 gånger det skuldjusterade företagsvärdet (EV/EBIT) baserat på prognoser för 2025. Även om detta inte kan ses som lågt i absoluta tal mätt, visar Thules prestationen i kvartalet varför man handlas till en premievärdering jämfört med många sektorkollegor.

Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.

Dela med dig