Stora tech-aktierna som kan ta revansch 2023
De fem stora techbolag som idag brukar gå under beteckningen MAAMA led alla förra året av högre räntor, sviktande konjunktur, inflation och en stark dollar. En viss baksmälla efter den boom som pandemin skapade gjorde sig också gällande. Techsektorn präglades generellt av personalneddragningar eller anställningsstopp bland många bolag.
Nedgångarna för Microsoft, Alphabet, Amazon, Meta och Apple senaste året ligger mellan 24% för Apple och 60% för Meta. Trots sämre ekonomiska omständigheter och tuffare jämförelsesiffror från pandemiåret 2021 så har de flesta ändå lyckats prestera både en tillväxt och lönsamhet som skulle göra många andra storbolag avundsjuka. Och de närmaste åren ser lovande ut med stigande omsättning och vinster.
Hör till världens mest lönsamma och största bolag
Det var länge sedan det handlade om några uppstickare där lönsamheten åts upp av expansion och värderingarna var skyhöga. Microsoft och Apple har funnits med sedan 70-talet och i synnerhet Apple, Microsoft och Alphabet hör till världens absolut mest lönsamma och största bolag idag.
Räknat på rullande tolvmånaderssiffror fram till Q3 2022 så går förstaplatsen för bolag med största vinsten till saudiarabiska oljebolaget Aramco men sedan kniper Apple, Microsoft och Alphabet platserna efter. Som lite kuriosa kan nämnas att på femteplatsen hittas norska oljejätten Equinor.
Tillsammans utgör de omkring en fjärdedel av S&P 500 och deras öde styr till vissa delar börshumöret på världens aktiemarknader – synnerhet i tekniksektorn. Tekniktunga Nasdaq tappade 30% förra året, mycket på grund av de stora techbolagen.
Rasen i aktiekurserna förra året har dragit ned värderingarna till nivåer som ligger under snittvärderingarna för de senaste fem åren. För en del aktier, som till exempel Alphabet och Meta, även under snittvärderingen för USA totalt sett som nu ligger kring p/e 20 för S&P 500.
Inga fantasivärderingar längre
Det handlar alltså inte om några fantasivärderingar för bolag som ändå växer tvåsiffrigt, har mycket starka marknadspositioner och fortsätter att rida på den digitaliserings- och automationsvåg som snarast accelererar än bromsar in. Bedömare är rätt eniga om att de som tjänar mest på detta är de stora techbolagen.
De började alla med en enstaka produkt eller tjänst. Google var en sökmotor, Amazon sålde böcker, Apple Ipods, Microsoft program på disketter och Facebook en slags kontaktsite. Men idag opererar de över hela det digitala fältet och dominerar stora delar som söktjänster, online-annonsering, sociala medier och digitala tjänster, inklusive molntjänster. I stort sett all världens befolkning har daglig kontakt med deras produkter och tillsammans sitter de på ofantliga kvantiteter data om människors beteenden, liv och preferenser att det knappt går att överblicka. Det ger de en kraftig hävstång nät digitaliseringen ökar och sprider sig fler sektorer
LÄS MER: Veckans aktie: Sälj fastighetsaktien - vi tror att kursen ska halveras (https://old.aktiespararna.se/nyheter/salj-fastighetsaktien-kursen-ska-halveras)
Trenden med företagsköp fortsätter
Den organiska tillväxten har mattats av med tilltagande storlek men alla har under årens lopp gjort mängder med företagsköp och den trenden fortsätter. De har bland annat lagt rabarber på flera svensk tech-succéer där Niklas Zennströms Skype är det största.
För att säkra fortsatt tillväxt lägger de enorma summor på att köpa bolag, finansiera startups och fina egen forskning och utveckling. De investerar nästan 300 miljarder dollar om året vilket utgör 9% av alla amerikanska företagsinvesteringar. Det största köpet nyligen är Microsofts förvärv av spelbolaget Activision Blizzard för nästan 70 miljarder dollar men det är fortfarande oklart om det kommer att gå igenom.
Omkring hälften av kassaflödet spenderas på forskning och produktutveckling vilket kan jämföras med 32% i snitt för andra amerikanska storbolag.
Det handlar om att vara först på bollen när det gäller nästa stora trend och att hålla undan för mindre uppstickare. Tidigare hade man tydliga revir men idag uppskattar The Economist att omkring 40%av MAAMA:s intäkter överlappar mellan de fem bolagen vilket är dubbelt så hög andel som 2015. De har alltså gått från att vara fokuserade på ett enskilt område till att i stor utsträckning konkurrera med varandra.
Strid mellan de tre
Idag är spel, molntjänster, metaverse men även cybersäkerhet, fordonsindustrin och hälsovård heta områden för big tech. Marknaden för molntjänster växer mycket kraftigt och är dessutom höglönsam. Den domineras globalt av Amazon och Microsoft med Alphabet på stark uppgång och inget tyder på att deras sammanlagda styrkeposition skulle minska, snarare tvärtom. Frågan gäller mer vem av de tre som inbördes går starkast ur den ”interna” striden.
AI drar upp den senaste stridslinjen där obekräftade uppgifter säger att Microsoft ska investera 10 miljarder dollar i OpenAI som under hösten slagit världen med häpnad med sin bot ChatGPT.
USA:s inflation är på väg ner och hoppet om att räntan snart toppar spirar. Det skulle i så fall sannolikt innebära ett uppsving för techaktierna på cykliska aktiers bekostnad. En lågkonjunktur skulle få samma effekt då investerare jagar aktier med tillväxt vilket big tech kan leverera även i en sämre makroekonomisk miljö.
LÄS MER: Så ska du agera på börsen nu - efter uppgången (https://old.aktiespararna.se/nyheter/sa-ska-du-agera-pa-borsen-nu-efter-stora-uppgangen)
Saknas förstås inte hot
Det saknas förstås inte hot och förutom en recession som slår mot både onlineannonsering och företagens IT-investeringar så pågår en rad granskningar från myndighetshåll.
Irland bötfällde nyligen Meta med fyra miljarder kronor för brott mot GDPR-reglerna och avgörandet riskerar att begränsa Metas möjligheter till riktade annonser till användare vilket kan äventyra intäkter. Både amerikanska och europeiska myndigheter ifrågasätter också affärsmodeller och hantering av data hos både Google och Apple, bland annat hur de tar betalt av appar på sina plattformar. I förlängningen riskerar det att sänka lönsamheten. Googles dominans på sökmarknaden misstänks också gynna vissa produkter och Amazon hotas av styckning på grund av sin dominans inom e-handel.
Myndigheterna varnar dessutom för att de stora techbolagen köper upp konkurrenter innan de kan utgöra något hot och vill därför begränsa de möjligheterna. Youtube, Whatsup, Instagram och Skype är några exempel på framgångsrika bolag som köpts upp av MAAMA. Både Meta och Google har tidigare också försökt köpa Snapchat men grundaren sade nej.